Höga tullar får amerikanska konsumenter att avstå från småköp från Kanada och Storbritannien. För många kom fördyringen som en chock.
Tullar slår brutalt mot småköp


Mest läst i kategorin
”Det var inte värt tio dollars tull för ett köp på 27 dollar”, så säger amerikanska shoppare gjort småköp från Kanada och Storbritannien till Fortune.
Tidigare tullfritt
Amerikanska konsumenter börjar avstå från mindre internationella köp sedan den tidigare de minigränserna slopats. Dessa tillåt tidigare tullfri import av paket under 800 dollar. Denna förändring, som infördes av Trumpadministrationen den 29 augusti, har fått stora konsekvenser för både shoppare och småföretag utomlands.
Läs mer: Efter strafftullarna – Trump skriver avtal med Schweiz (Realtid)
På garnbutiken Fleece & Harmony i Prince Edward Island i Kanada kunde ägaren Kim Doherty tidigare skicka garn till USA utan större kostnader. Nu läggs 12–15 dollar i hanteringsavgifter, plus statliga skatter och en 6,5 procent tull, ovanpå ett garnnystan som kostar 21 dollar. ”Vi har kunder som blir chockade när paketen anländer,” säger hon till tidningen..
Syftet med att ta bort undantaget var att stoppa bland annat lågvärdesleveranser från Temu och Shein, men förändringen slår nu hårt mot små internationella säljare.
Chad Lundquist i Florida beställde doftolja från Oil Perfumery i Toronto utan att förstå att företaget låg i Kanada. När paketet kom tillkom en tullräkning på 10,80 dollar. ”Det var inte värt tio dollars tull för ett köp på 27 dollar,” säger han.
Drastiska tapp
Många entreprenörer utanför USA rapporterar nu dramatiska tapp i försäljningen. Martha Keith, grundare av det brittiska pappersvarumärket Martha Brook, säger att hennes Etsy-försäljning till USA sjönk med 30 procent trots att hon själv betalar kundernas tullavgifter: ”Kunderna verkar tveka eftersom de inte vet hur tullarna fungerar”, berättar hon.
Systerduon bakom Digi Wildflowers i Windsor, Kanada, beskriver hur deras försäljning dök efter regeländringen. Normalt sett kommer 70 procent av kunderna från USA. För att återvinna kunder började de aktivt kommunicera budskapet ”U.S. Import Duties On Us” på Etsy och sociala medier, vilket hjälpte försäljningen att återhämta sig något.
Läs mer: Grannlandet sviktar under Trumps tullar – nära recession (Dagens PS)
Alla företag har dock inte råd att stå för kostnaderna. Kim Doherty på Prince Edward Island säger: ”Som småföretagare kan jag helt enkelt inte betala kundernas avgifter. Marginalerna är redan små”.
I Australien drabbades Selene Pierangelini, som driver Apricot Rain Creations, när Australia Post tillfälligt stoppade leveranser till USA efter regeländringen.
”Vi är sårbara”
Hon tvingades byta till dyrare FedEx och UPS. Hennes USA-försäljning har rasat från 85 procent till 35 procent, och hon försöker nu bredda verksamheten genom att rikta sig mot Europa och använda amerikanska print-on-demand-tjänster.
”Det här visar hur sårbara småföretag är när de förlitar sig på en enda marknad” säger hon till Fortune.

Jag har jobbat över trettio år som journalist. Mest med ekonomi- och arbetsmarknadsjournalistik. Men också med grävande journalistik och politik. Jag är väldigt sportintresserad och håller Västerås SK högt. Dessutom är jag en flitig musiksamlare. Har över 7000 skivor.

Jag har jobbat över trettio år som journalist. Mest med ekonomi- och arbetsmarknadsjournalistik. Men också med grävande journalistik och politik. Jag är väldigt sportintresserad och håller Västerås SK högt. Dessutom är jag en flitig musiksamlare. Har över 7000 skivor.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet












