Dagens PS

Hård smäll när USA stänger kryphål för Temu och Shein

Kund handlar på Sheins webbplats – illustrerar hur USA:s tullbeslut påverkar e-handelsupplevelsen.
Shein pressas hårt av USA:s nya tullregler – försäljning, användare och priser påverkas kraftigt efter att det tullfria kryphålet stängts (Foto: Jessica Gow / TT)
Linn Kolar
Linn Kolar
Uppdaterad: 05 juni 2025Publicerad: 05 juni 2025

Två av världens största lågprisplattformar pressas hårt i USA efter nya tullregler. Användarna sviker – och annonserna försvinner.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Lågpriskedjorna Temu och Shein pressas hårt på USA-marknaden efter att ett 86 år gammalt kryphål har täppts till. Användarna flyr, annonseringen stryps – och priserna skjuter i höjden.

Missa inte: Så slipper du fästingar – biologens oväntade råd. Dagens PS

Kryphål från 1938 stängs

Den 2 maj stängde USA det så kallade de minimis-undantaget, vilket är en tullregel från 1938 som i praktiken gjort det möjligt för bolag som Temu och Shein att skeppa in miljontals varor utan skatt.

Fyra miljoner tullfria paket per dag har tidigare strömmat in i USA tack vare det här undantaget – något som Dagens PS tidigare rapporterat. Ursprungligen var regeln tänkt för missionärer som ville skicka hem gåvor. I modern tid har den blivit grunden för en hel affärsmodell.

Kryphålet öppnade för en massiv import av billiga varor direkt från kinesiska nätjättar – på bara tio år har antalet tullfria paket till USA ökat från 140 miljoner till över en miljard om året.

Enligt Göteborgs-Posten innebär konceptet att importvaror som understiger 800 dollar är tullbefriade för amerikanska konsumenter. Det har gynnat lågprisplattformar som Shein och Temu, men den eran är över nu.

President Donald Trump kallade undantaget för ”en stor bluff” och menar att det skadat amerikanska småföretag. Från och med 1 juni infördes tullar på upp till 120 procent på paket från Kina och Hongkong – eller ett schablonbelopp på minst 100 dollar. Det minimibeloppet höjdes dessutom till 200 dollar.

USA stoppar kryphål för tullfria paket
En massiv ström tullfria paket från Kina och Hongkong, här på Chiago O´Hare. Nu stänger USA det kryphål Temu och Shein levt på i USA. (Foto: Charles Rex Arbogast/AP-TT)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Miljoner användare försvann i USA

Konsekvenserna för Temu och Shein lät inte vänta på sig. Temus dagliga användare i USA störtdök med 52 procent i maj jämfört med mars. Shein tappade 25 procent, enligt Sensor Tower-siffror som CNBC tagit del av.

Även de månatliga siffrorna pekar nedåt. Temu rasade 30 procent, Shein 12 procent. I App Store har Temu fallit från topp 3 till plats 132, Shein från topp 10 till plats 60.

“Alla dessa extra kostnader och regulatoriska hinder påverkar tydligt de kinesiska plattformarnas tillväxtmöjligheter i USA”, skriver Rui Ma, analytiker på Tech Buzz China.

Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.

Prischock – och reklamstopp

Användarflykten har fått Temu och Shein att nästan helt släcka ner sina reklambudgetar i USA. Temu drog ner med 95 procent i maj och Shein med 70 procent.

Samtidigt skjuter priserna i höjden. Enligt Dagens PS har Shein höjt priserna på de 100 bäst säljande produkterna i skönhet och hälsa med i snitt 51 procent – vissa varor har fördubblats i pris. Temu väntas följa efter och lägga hela tullsmällen på konsumenten.

Båda bolagen har även börjat lämna sina gamla dropshipping-upplägg där varor skickats direkt från Kina. Temu bygger nu upp egna lager i USA, ett drag som ökar kostnaderna ytterligare. Tullsatsen ligger i nuläget på 54 procent efter ett tillfälligt avtal mellan USA och Kina, enligt Tech Buzz China.

ANNONS

Läs också: Forskare: Det här kan ersätta litiumbatterier. Dagens PS

Temu och Shein satsar på Europa

Med USA-marknaden i gungning tvingas bolagen blicka österut. CNBC rapporterar att 90 procent av Temus 405 miljoner aktiva användare nu finns utanför USA.

Tillväxten sker istället i Europa, Latinamerika och Sydamerika, och särskilt i länder med lägre köpkraft. Även Shein styr om kursen. Med förstörda priskalkyler i USA gäller det nu att hitta nya vägar till vinst.

President Trump försvarar beslutet, men kostnaden hamnar hos konsumenterna. Enligt honom får barn nöja sig med ”två dockor i stället för 30” och betala några dollar mer.

För Temu och Shein är det slutet på den tullfria affärsmodellen.

Läs även: Ny gigantisk flygplats – “som dubbla Heathrow”. Dagens PS

Läs även: Forskare: Guld kan läcka från jordens kärna. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Linn Kolar
Linn Kolar

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

Linn Kolar
Linn Kolar

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS