Dagens PS

Delstat vill rädda Volkswagen – överväger miljardköp

Volkswagens vd Oliver Blume kan få fler delägare när delstaten Sachsen vill köpa aktier. (Foto: Julian Stratenschulte/AP/TT)
Johan Colliander
Johan Colliander
Uppdaterad: 11 dec. 2025Publicerad: 11 dec. 2025

Den tyska delstaten Sachsen överväger att investera en halv miljard euro i Volkswagen för att säkra arbetstillfällen, samtidigt som biltillverkaren kämpar med att genomföra varslade nedskärningar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Den gröne politikern Wolfram Günther föreslår att delstaten Sachsen ska köpa en andel i Volkswagen. De skulle likna det innehav som granndelstaten Niedersachsen redan innehar.

Förslaget kommer samtidigt som den krisdrabbade biltillverkaren planerar att skära ned tiotusentals jobb i Tyskland.

“Från en andel på en procent skulle vi göra anspråk på en plats i tillsynsstyrelsen”, säger Günther, tidigare minister för energi, klimatskydd, miljö och jordbruk, till lokala medier i Sachsen enligt Euronews.

“En procent av Volkswagen kostar för närvarande omkring en halv miljard euro. Delstaten har utan tvekan de nödvändiga medlen för en andel av den här storleken, särskilt om aktierna byggs upp gradvis”, fortsätter han i ett uttalande som publicerades i onsdags.

Volkswagen minskar investering – skruvar om framtidsplanen

Biljätten skruvar ned sina planer och satsar stort på Europa när marknadens motvind kräver en mer försiktig kurs framåt.

Volkswagen Sachsen GmbH, som driver fabriker i Zwickau, Chemnitz och Dresden, sysselsätter mer än 11 000 personer. Verksamheten utgör en hörnsten i Sachsens ekonomi tillsammans med ett stort lokalt leverantörsnätverk.

Sachsiska fabriker drabbas hårt

De sachsiska anläggningarna väntas bära den tyngsta bördan av Volkswagens kostnadsbesparingar.

Volkswagen har det minst sagt kämpigt just nu. (Foto: Volkswagen)
ANNONS

Betydande nedskärningar planeras för fabriken i Zwickau, där produktionen av två viktiga modellserier ska flyttas till Wolfsburg i Niedersachsen.

Günther och Sachsen har länge drivit på för att den tyska industriregionen ska fokusera på klimatteknik och e-mobilitet. VW:s fabrik i Zwickau var koncernens första anläggning som helt ställde om till produktion av elbilar.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

Niedersachsen kan blockera

De gröna är en nyckelspelare i det sachsiska parlamentet i Dresden. Den lokala CDU-CSU-minoritetsregeringen har redan förlitat sig på grönt stöd för att driva igenom en tvåårsbudget.

Vilket de gröna skulle kunna använda som hävstång för att säkra en 1-procentig andel i VW.

Missa inte:
Volkswagens räddningsplan – bli mer kinesiskt. Realtid

Niedersachsen innehar 11,8 procent av VW:s aktiekapital, 20 procent av rösterna. De har möjlighet att blockera viktiga beslut tack vare en särskild juridisk mekanism.

När Volkswagen privatiserades 1960 antog Förbundsdagen den federala Volkswagenlagen,. Det är en speciallag som gav delstaten Niedersachsen en blockerande minoritet och betydligt mer inflytande i VW än vanliga aktieägare.

Färre väljer att lämna frivilligt

ANNONS

Samtidigt står Volkswagen inför växande utmaningar i sina planer på att minska personalstyrkan i Tyskland med 35 000 anställda fram till 2030.

Enligt ett internt memo som Financial Times tagit del av har takten i frivilliga avgångar bromsat kraftigt under de senaste månaderna.

Läs även:
30 000 jobb kan ryka på Volkswagen. Dagens PS

Av de 25 000 medarbetare som hittills kommit överens om att lämna företaget sedan början av 2024, accepterade endast 1 000 personer att gå under tredje kvartalet i år. Detta jämfört med ett genomsnitt på 4 000 frivilliga avgångar per kvartal under de föregående 18 månaderna fram till juni 2025.

Missar målet

Volkswagen saknar därmed fortfarande 10 000 anställda för att nå målet om personalminskningar. Ett mål som sattes som en del av ett kostnadsbesparingsprogram som överenskommits med fackförbunden i december förra året.

Stefan Bratzel, chef för det oberoende tyska forskningsinstitutet Center of Automotive Management, säger till FT att det blir “allt svårare” att trimma personalstyrkan ytterligare.

Missa inte:
Volkswagen-krisen: Vd:n kräver facket på pengar. Realtid

Han menar dock att VW:s sparprogram är på “rätt väg” och att koncernen måste bli “mycket smidigare och effektivare” för att överleva omvälvningarna i branschen.

ANNONS

Av de 25 000 avgångsavtal som träffats har omkring 11 000 anställda redan lämnat företaget, medan ytterligare 14 000 har kommit överens om att lämna under de kommande åren.

Nästan tre fjärdedelar av avgångarna har skett genom ett förtidspensionsprogram, medan resten har varit frivilliga avgångsvederlag.

Ekonomiska påfrestningar

Nedgången i frivilliga avgångar kommer samtidigt som Volkswagen brottas med högre amerikanska tullar och stora förluster hos lyxsportbilsmärket Porsche.

Koncernens finanschef Arno Antlitz varnade förra månaden att VW behöver “intensifiera våra kostnadsbesparingar”. Detta då företaget beräknas drabbas av en ekonomisk förlust på 5 miljarder euro till följd av amerikanska tullar under 2025, skriver Reuters.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS