Den tyska delstaten Sachsen överväger att investera en halv miljard euro i Volkswagen för att säkra arbetstillfällen, samtidigt som biltillverkaren kämpar med att genomföra varslade nedskärningar.
Delstat vill rädda Volkswagen – överväger miljardköp


Mest läst i kategorin
Den gröne politikern Wolfram Günther föreslår att delstaten Sachsen ska köpa en andel i Volkswagen. De skulle likna det innehav som granndelstaten Niedersachsen redan innehar.
Förslaget kommer samtidigt som den krisdrabbade biltillverkaren planerar att skära ned tiotusentals jobb i Tyskland.
“Från en andel på en procent skulle vi göra anspråk på en plats i tillsynsstyrelsen”, säger Günther, tidigare minister för energi, klimatskydd, miljö och jordbruk, till lokala medier i Sachsen enligt Euronews.
“En procent av Volkswagen kostar för närvarande omkring en halv miljard euro. Delstaten har utan tvekan de nödvändiga medlen för en andel av den här storleken, särskilt om aktierna byggs upp gradvis”, fortsätter han i ett uttalande som publicerades i onsdags.
Volkswagen minskar investering – skruvar om framtidsplanen
Biljätten skruvar ned sina planer och satsar stort på Europa när marknadens motvind kräver en mer försiktig kurs framåt.
Volkswagen Sachsen GmbH, som driver fabriker i Zwickau, Chemnitz och Dresden, sysselsätter mer än 11 000 personer. Verksamheten utgör en hörnsten i Sachsens ekonomi tillsammans med ett stort lokalt leverantörsnätverk.
Sachsiska fabriker drabbas hårt
De sachsiska anläggningarna väntas bära den tyngsta bördan av Volkswagens kostnadsbesparingar.

Betydande nedskärningar planeras för fabriken i Zwickau, där produktionen av två viktiga modellserier ska flyttas till Wolfsburg i Niedersachsen.
Günther och Sachsen har länge drivit på för att den tyska industriregionen ska fokusera på klimatteknik och e-mobilitet. VW:s fabrik i Zwickau var koncernens första anläggning som helt ställde om till produktion av elbilar.
Senaste nytt
Niedersachsen kan blockera
De gröna är en nyckelspelare i det sachsiska parlamentet i Dresden. Den lokala CDU-CSU-minoritetsregeringen har redan förlitat sig på grönt stöd för att driva igenom en tvåårsbudget.
Vilket de gröna skulle kunna använda som hävstång för att säkra en 1-procentig andel i VW.
Missa inte:
Volkswagens räddningsplan – bli mer kinesiskt. Realtid
Niedersachsen innehar 11,8 procent av VW:s aktiekapital, 20 procent av rösterna. De har möjlighet att blockera viktiga beslut tack vare en särskild juridisk mekanism.
När Volkswagen privatiserades 1960 antog Förbundsdagen den federala Volkswagenlagen,. Det är en speciallag som gav delstaten Niedersachsen en blockerande minoritet och betydligt mer inflytande i VW än vanliga aktieägare.
Färre väljer att lämna frivilligt
Samtidigt står Volkswagen inför växande utmaningar i sina planer på att minska personalstyrkan i Tyskland med 35 000 anställda fram till 2030.
Enligt ett internt memo som Financial Times tagit del av har takten i frivilliga avgångar bromsat kraftigt under de senaste månaderna.
Läs även:
30 000 jobb kan ryka på Volkswagen. Dagens PS
Av de 25 000 medarbetare som hittills kommit överens om att lämna företaget sedan början av 2024, accepterade endast 1 000 personer att gå under tredje kvartalet i år. Detta jämfört med ett genomsnitt på 4 000 frivilliga avgångar per kvartal under de föregående 18 månaderna fram till juni 2025.
Missar målet
Volkswagen saknar därmed fortfarande 10 000 anställda för att nå målet om personalminskningar. Ett mål som sattes som en del av ett kostnadsbesparingsprogram som överenskommits med fackförbunden i december förra året.
Stefan Bratzel, chef för det oberoende tyska forskningsinstitutet Center of Automotive Management, säger till FT att det blir “allt svårare” att trimma personalstyrkan ytterligare.
Missa inte:
Volkswagen-krisen: Vd:n kräver facket på pengar. Realtid
Han menar dock att VW:s sparprogram är på “rätt väg” och att koncernen måste bli “mycket smidigare och effektivare” för att överleva omvälvningarna i branschen.
Av de 25 000 avgångsavtal som träffats har omkring 11 000 anställda redan lämnat företaget, medan ytterligare 14 000 har kommit överens om att lämna under de kommande åren.
Nästan tre fjärdedelar av avgångarna har skett genom ett förtidspensionsprogram, medan resten har varit frivilliga avgångsvederlag.
Ekonomiska påfrestningar
Nedgången i frivilliga avgångar kommer samtidigt som Volkswagen brottas med högre amerikanska tullar och stora förluster hos lyxsportbilsmärket Porsche.
Koncernens finanschef Arno Antlitz varnade förra månaden att VW behöver “intensifiera våra kostnadsbesparingar”. Detta då företaget beräknas drabbas av en ekonomisk förlust på 5 miljarder euro till följd av amerikanska tullar under 2025, skriver Reuters.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.












