Eddie Wilson, vd för Ryanair, är övertygad att charterresor är på väg att gå i graven. Traditionella researrangörer som TUI och Apollo får snart se sig omsprungna – inte av nya charterbolag, utan av artificiell intelligens.
Charterresor går mot en tuff tid – AI kommer göra jobbet


Mest läst i kategorin
“Vi kommer inte starta charter – det är för sent i utvecklingen”, säger han på en pressträff i Dublin för skandinaviska journalister. Dagens PS reporter Viggo Cavling rapporterar.
Läs även: Airbnb vill bli Airbnb för alla möjliga upplevelser – men alla är inte imponerade

AI ersätter charterresan
Istället tror han att teknikjättar och AI-drivna röstassistenter kommer ta över reseplaneringen:
“AI kommer göra det. Du kommer säga ‘ge mig flyg, femstjärnigt hotell, hyrbil’ – och så är det klart.”
Ryanair tänker inte bygga egna semestertjänster – det är ett föråldrat tänk, menar Wilson. Istället fokuserar bolaget på att tillhandahålla själva transporten:
“Vi är bra på att flyga, andra får vara bra på att paketera. Men det måste bli transparent och användarvänligt.”
Branschen står inför disruption – men vissa lyckas
Enligt en rapport från Amadeus (2025) kommer över 50 procent av resenärer inom fem år använda AI-assisterade plattformar för att boka hela resan – inte bara flyg och boende, utan även aktiviteter, transporter och restaurangbesök.
Samtidigt visar en färsk analys från McKinsey att traditionella charterbolag tappat marknadsandelar i nästan alla europeiska länder de senaste tre åren, till förmån för dynamiska OTA-aktörer som Booking och Expedia.
Men bilden är inte entydig. EasyJet har haft stor framgång med sitt dotterbolag EasyJet Holidays, som 2024 levererade 190 miljoner pund i vinst – motsvarande över 30 procent av koncernens totala resultat. Bolaget planerar att expandera till nya marknader som Tyskland, Schweiz och Frankrike.
Med andra ord: AI är på väg in, men rätt charterupplägg med starka varumärken kan fortfarande fungera – åtminstone om man gör det på rätt sätt, i rätt skala, med rätt marginaler.
Läs även: Ryanairs dom: SAS kommer att krympa
FAKTARUTA: EasyJet Holidays och framtidens charterresebokning

EasyJet Holidays
- Startade som dotterbolag till EasyJet 2019
- Vinst 2024: 190 miljoner pund
- Stod för över 30 procent av EasyJets totala vinst
- Planerar expansion i Frankrike, Tyskland och Schweiz
AI och framtidens charterbokning
- Enligt Amadeus (2025): 50+ procent av resenärer kommer använda AI för att boka hela resan inom fem år
- McKinsey: Traditionella charterbolag tappar marknadsandelar till OTA-aktörer som Booking och Expedia
- AI-tjänster möjliggör sömlösa bokningar av flyg, hotell, hyrbil och aktiviteter

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.