Ryssland har på sista tiden börjat störa GPS-signaler över Östersjön via en ny metod. Nu måste färjor, fartyg och flyg anpassa sig.
Avslöjat: Ryssarnas nya metod att störa flyg och fartyg


Mest läst i kategorin
GNSS, Global Navigation Satellite Systems, är ett samlingsnamn för satellitbaserade navigations- och positionsbestämnings-system.
De GNSS som har global täckning är amerikanska GPS, Global Positioning System, ryska Globalnaya Navigatsionnaya Sputnikovaya Sistema (Glonass), europeiska Galileo och kinesiska Beidou.
Vid sidan av dessa finns några regionala system i olika världsdelar.
“Stöter på ryska ubåtar varje vecka”. Dagens PS
Nya mönster i störningarna
GPS, Glonass, Galileo och Beidou är designade för att garantera kostnadsfri tillgång till signaler från minst fyra satelliter av systemet, oavsett var på jorden man befinner sig.
Vanligtvis finns det tillgång till fler satelliter och i många tillämpningar är det en fördel att GNSS-mottagaren kan kombinera mätning med flera system samtidigt.
Nu skriver Resilience Tech om hur störningar av GPS-signaler över Östersjön, använda av fartyg och flyg, på senare tid förändrats.
Det har gått så långt att danska färjor nu måste ta till andra metoder för att upprätthålla säkerheten.
Dessutom drabbas flygplan över Östersjön dagligen av GPS-bortfall till följd av GPS-störningar. Det sker via avsiktlig blockering av satellitsignaler genom markbaserade radiosändare.
Trots EU-sanktioner: “Kan agera ostört”. Dagens PS

Senaste nytt
Ryska skuggflottan aktiv
Enligt forskare utförs GPS-störningar av den ryska skuggflottan i Östersjön. Enligt både PET, Politiets efterretningstjeneste, och FE, Forsvarets efterretningstjeneste, ökar denna typ av rysk hybridkrigföring i Östersjön.
Polska forskare har genom olika mätningar avslöjat en ny rysk taktik i södra Östersjön, där tre satellitsystem störs samtidigt.
Dessutom ”spoofas” GPS-signaler, vilket innebär att positionsdata förfalskas.
”Spoofing är en avancerad form av elektronisk krigföring”, säger Søren Reime Larsen, postdoktor vid DTU Space, i en artikel hos Danske Rederier.
Spåren leder till Kaliningrad
Uppgifterna kommer i en rapport från det maritima universitetet i Gdynia och är skriven i samarbete med det privata företag GPS Patron, som arbetar med att utveckla mätutrustning som kan mäta GPS-störningar.
Resultatet av den nya ryska tekniken är fartyg som styrs utifrån förfalskade positioner.
”Den kombinerade arkitekturen tvingar GNSS-mottagare att enbart förlita sig på förfalskade GPS-signaler”, konstaterar GPS Patron i rapporten.
1-3 juli i somras utsattes området för nästan 30 sammanhängande timmars spoofing och markant lägre GNSS-tillgänglighet.
Enligt analytikerna pekar mönstret på elektronisk krigföring från ryska Kaliningrad.
Länderna som ska jaga ubåtar ihop. Dagens PS

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.












