På uppdrag av Trafikverket byter nu Svevia ut kablarna på Strömsundsbron i Jämtland, en 65 år gammal snedkabelbro. 

När Strömsundsbron byggdes 1956 var tekniken att bygga en snedkabelbro väldigt ny och modern. Dock tog man inte med i beräkningen att kablarna skulle behöva bytas ut. Uppdraget att byta kablarna gavs till Svevia tidigare i år. Infrastrukturnyheter skriver att upprustningen nu är påbörjad.

Tillsammans med Trafikverket var Svevia först i världen med att utföra byte av kablar på en snedkabelbro när det gjordes på Tjörnbron.

Använder uppdaterad teknik

På nyare snedkabelbroar är konstruktionen gjord på ett sätt så att en kabel kan bytas ut om det behövs, men Strömsundsbron är konstruerad på ett sätt som gör att det inte går att ta bort en kabel, om det görs klarar inte konstruktionen att bära upp bron. Den teknik som Svevia använde för att byta kablarna på Tjörnbron har därför behövt kompletteras och uppdateras.

Under våren har planering och förberedelser gjorts och nu pågår arbetet med upprustningen av Strömsundsbron. Projektet planeras pågå till oktober 2022. Eftersom projektet är unikt i sitt slag och har det väckt internationellt intresse.

”Allt är otroligt spännande och utmanande. Det här är ett sådant projekt som varje bronörd drömmer om att få vara en del av. Vi har blivit kontaktade från när och fjärran av både företag och enskilda personer som vill vara med i projektet”, sade Marie-Louise Nordén, entreprenadchef på Svevia i ett pressmeddelande i februari i år.

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Norconsult säkrar Strömsundsbrons framtid [Dagens PS]