Cowis broexpert Thomas Darholm är projektledare för Hisingsbron i Göteborg, som ska stå klar 2021. Förra veckan monterades de enorma pylonerna vid brons mitt. ”Den är allt annat än vanlig” säger Darholm om bron. 

Fredagen 24 juli monterades de två sista pylonerna på Hisingsbron. De enorma pelarna, som är fyra till antalet, ska bära upp det stora lyftspannet som kan lyfta brons mittpart.

De 36 meter höga pylonerna har transporterats från Sevilla i Spanien under juli.

Brons lyftspann ska monteras i augusti. (Visualisering: Göteborgs stad / Tomorrow AB)

Projektledare för teknikkonsultbolaget Cowis arbete på Hisingbron är Thomas Darholm på Cowi. I en intervju säger han att projektet slår allt han tidigare jobbat med.

ANNONS
ANNONS

”Det är det häftigaste projektet som jag har jobbat med. Bron innehåller så många delar, den är allt annat än vanlig. Sedan är det ett oerhört stort projekt med många involverade samarbetspartners, både från Sverige och andra länder. Det är inspirerande att få influenser, vi kan alla lära av varandra”, säger han.

Thomas Darholm har jobbat med brokonstruktion sedan 1979. (Foto: Cowi)

Darholm är teknisk chef för broavdelningen för företaget, och har jobbat med brokonstruktion sedan 1979. Under sin karriär har han arbetat med broar som Svinesundsbron, Uddevallabron, Tjörnbron och Älvsborgsbron.

Hisingsbron är en lyftbro med en hissliknande mekanism som kan skapa upp till 28 meters höjd för fartyg i upphöjt läge. Bron ska ha en mekanik för spårvagnstrafik.

Hisingsbron ska stå klar i september 2021.