Dagens PS

Volvo testar förarlös lastmaskin som kan fjärrstyras

Volvo CE har utrustat virkeslastaren LX03 med sensorer och uppkopplade kameror så att den med hjälp av Telias 5G-teknik kan fjärrstyras på distans
Volvo CE har utrustat virkeslastaren LX03 med sensorer och uppkopplade kameror så att den med hjälp av Telias 5G-teknik kan fjärrstyras på distans. (Foto: Volvo CE)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 30 dec. 2021Publicerad: 30 dec. 2021

Volvo CE har utrustat en virkeslastare med sensorer och uppkopplade kameror så att den kan fjärrstyras på distans.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Med hjälp av Telias 5G-teknik som kan skicka data utan fördröjning och ge föraren samma information på distans som i förarhytten, uppkopplade kameror och sensorer, ska Volvo Construction Equipment, Volvo CE, kunna fjärrstyra en så kallad höglyft, en virkeslastare, på distans.

På en av SCA:s virkesterminaler i Timrå har höglyften demonstrationskörts i skarpt läge och resultatet beskrivs som lyckat. Fjärrstyrningsplattformen ska i början av 2022 installeras i Volvo CE:s eldrivna prototyphjullastare LX03, som har utvecklats tillsammans med Lego Technic. Målet att LX03 ska utvecklas till att bli en helt autonom maskin som själv kan analysera sitt arbete och lära av sina misstag.

“I dag är den rent fjärrstyrd inom ”line of sight”. Och den är långtifrån färdig. Men i förlängningen tänker vi oss en kollaborativ förarlös lastmaskin”, säger Joakim Unnebäck, specialist på nya maskinkoncept hos Volvo CE till Ny teknik.

Mer komplex än en dumper

Volvo CE har även en eldriven, autonom dumper, Tara, som just nu testas skarpt i ett kalkbrott i Schweiz. Joakim Unnebäck menar dock att en hjullastare är mer komplex och dynamisk i sin användning än en lastbärare som i princip kör mellan två punkter, varför det är lite svårare att lösa autonomin i LX03. Han kan dock se flera fördelar med en självkörande hjullastare.

“De första applikationerna lär bli farliga och hälsovådliga arbetsplatser, där det finns exempelvis gaser eller rasrisk. Kan man sedan få samma produktivitet i den som man har med en duktig maskinförare, så vinner man ju på att den autonoma maskinen kan jobba dygnet runt, aldrig blir sjuk, och så vidare”, säger han till Ny teknik.

Samarbetet med Lego Technik har bland annat lett till att en särskild så kallad saxram har utvecklats som gör att hjullastarens motvikt kan höjas och sänkas, något som enligt Joakim Unnebäck ger en större frihetsgrad och gör att man kan fylla skopan mer effektivt.

Läs mer: Semcon avyttrar andel i Husqvarna

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS