Dagens PS

Lurar offer på Linkedin – "avancerade attacker"

Cyberbrott
Cyberbrottslingarna hittar hela tiden nya vägar att lura sina offer. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 07 nov. 2022Publicerad: 06 nov. 2022

Det nya sättet för kriminella att angripa offer är genom sociala medier, där offren kartläggs för att sedan luras genom “supernätfiske”.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Internationellt går begreppet redan som “super targeted spear phishing”, som kan översättas till “supernätfiske”.

Det är en fortsättning på nätfiske – där kriminella har stulit inloggningsuppgifter som sedan används i cyberattacker.

ANNONS

Använder sociala medier

Nu går cyberkriminella steget längre och använder sociala medier för att kartlägga sina offer så att de kan rikta in sig på just den individen, uppger Computer Sweden.

Så från att ha gått från vanligt nätfiske där nätverken alltså skickade ut flera miljoner mejl och hoppades på att någon nappade, så har de nu blivit mer inriktade på den enskilda individen.

“Det man kan se nu är att attackerna blivit avancerade. De väljer ut en målgrupp som mottagare, till exempel anställda på ett visst företag eller folk som följer en grupp på sociala medier. Sedan samlar de på sig information om den gruppen”, säger Emanuel Lipschütz, cybersäkerhetschef på Conscia.

Noga planering bakom

Brottslingarna använder sociala medier som Linkedin för att till exempel ställa frågor om en konferens som nyligen ägt rum, där brottslingarna utser sig för att vara kollegor eller chefer. Det handlar om mycket planering och research, där inget lämnas åt slumpen.

Men enligt Emanuel Lipschütz går det att skydda sig mot “supernätfiske” genom att uppdatera sig med interna tester och “kanske simulera attacker för att få in det i medvetandet”.

ANNONS

“Sådana här tester bör man köra i ett intervall av minst var tredje månad.”

Läs även: Svenska företag utsatta i global nätfiske-kampanj

Läs även: Svenska företag sårbara – dåliga på cybersäkerhet

Läs även: Varningen: De försöker kapa ditt bankID

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
Volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  

Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Edvard Lundkvist och Emma Fällman i studion
Spela klippet
PS Studio

Kraftigt bakslag för Rysslands handel med Kina

14 sep. 2025
ANNONS
ANNONS