Dagens PS

Osynlig fiende kan tvinga Europas småföretag på knä

Cyberbedrägerier hotar småföretag i Europa – var fjärde småföretag i Europa riskerar nedläggning på grund av cyberbedrägerier. (Foto: Mastercard)
Cyberbedrägerier hotar småföretag i Europa – var fjärde småföretag i Europa riskerar nedläggning på grund av cyberbedrägerier. (Foto: Mastercard)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 04 juni 2025Publicerad: 04 juni 2025

I en tid då digitaliseringen genomsyrar varje del av vårt samhälle, står Europas småföretag inför en utmaning som kan äventyra deras existens.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En ny studie avslöjar en oroande sanning om den växande risken för cyberbedrägerier och hur de hotar ryggraden i den europeiska ekonomin.

Småföretagens sårbara digitala framtid

Europas 23 miljoner småföretag utgör hela 99 procent av alla företag och står för omkring tre fjärdedelar av alla arbetstillfällen. Dessa företag är dock särskilt utsatta när det kommer till cyberhot.

Mastercard har gjort en undersökning som avslöjar en skrämmande sanning. (Foto: Mastercard)
Mastercard har gjort en undersökning som avslöjar en skrämmande sanning. (Foto: Mastercard)

En färsk undersökning från Mastercard, som omfattade 1 800 småföretagare i Europa, visar att så många som var fjärde företagare (25 procent) har utsatts för någon form av bedrägeri.

Irland toppar listan med 38 procent, följt av Danmark med 35 procent och Frankrike med 29 procent.

Med den ökande sofistikeringen hos digitala bedrägerier, ställs småföretagare och entreprenörer inför allt större utmaningar att skydda sina verksamheter.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Kunskapsbrist skapar en farlig öppning

Trots de uppenbara riskerna är kunskapen om cybersäkerhet anmärkningsvärt låg. Nästan hälften (47 procent) av företagarna är osäkra på hur de effektivt kan skydda sig mot cyberattacker. Detta belyser ett akut behov av utbildning, där 67 procent anger att de behöver öka sin förståelse för cybersäkerhet.

ANNONS

Särskilt på Irland (83 procent), i Polen (82 procent) och Portugal (79 procent) är detta en framträdande åsikt.

Konsekvenserna av dessa bedrägerier är påtagliga: 11 procent av entreprenörerna rapporterar förlorade intäkter, medan 9 procent har förlorat kunder efter att ha drabbats av bedragare. Dessutom känner 42 procent av de företagare som själva inte har utsatts, andra entreprenörer som råkat ut för bedrägerier.

Ai-verktyg lovar att förändra ditt arbetsliv – kan det stämma?

Perplexity lanserar ett banbrytande AI-verktyg. Det ska revolutionera hur vi arbetar med rapporter, kalkylblad och analyser. I en värld där effektivitet

Rädslan som kväver tillväxt

Den ständigt närvarande hotbilden från bedrägerier har en direkt inverkan på företagens tillväxtambitioner. Nästan hälften (49 procent) av de europeiska entreprenörerna säger att risken för bedrägerier gör dem tveksamma till att expandera sin verksamhet. Denna känsla är särskilt stark i Slovakien (80 procent), Polen (79 procent) och Spanien (68 procent).

En av fyra (25 procent) småföretagare befarar att en cyberattack skulle kunna tvinga dem att stänga ner sin verksamhet helt. Oron är som störst bland yngre generationer: 36 procent av Gen Z-entreprenörerna oroar sig dagligen för cyberbrottslighet, jämfört med 27 procent av millennials och 25 procent av Baby Boomers. För 61 procent av Gen Z-entreprenörerna utgör oron för bedrägerier ett stort hinder för företagsexpansion.

Michele Centemero, EVP Services Europe på Mastercard, betonar vikten av proaktivitet: “Med ökande digitala bedrägerier och cyberhot behöver företagare vara proaktiva och vidta åtgärder för att skydda sin verksamhet”.

Han tillägger att studien visar ett tydligt behov av ökad kunskap, fler säkerhetsåtgärder och starkare samarbeten för att skydda företagen.

Tulsi Narayan, EVP Commercial and New Payment Flows Europe på Mastercard, framhåller att “Cyberhot är en av de största utmaningarna som småföretag står inför idag”.

ANNONS

Hon menar att starkare säkerhetsåtgärder är nödvändiga när var fjärde europeisk småföretagare oroar sig för att en cyberattack kan tvinga dem att stänga.

Ny lagringsjätte på väg: 150 TB diskar

Seagate revolutionerar lagring med framtida 150 TB hårddiskar. Enorma kliv tack vare ny teknik, men det kan dröja ett decennium. I en värld där

Stärkt motståndskraft genom samarbete

Mastercard fortsätter att stödja småföretagare med säkerhetslösningar och utbildningsinitiativ. Bland annat har de anpassat RiskRecon vulnerability scanner för småföretag genom My Cyber Risk, vilket hjälper dem att identifiera och åtgärda cybersäkerhetshot. Dessutom erbjuder ID Theft Protection övervakning och varningar för att skydda mot identitetsstöld.

Mastercard Trust Center är en plattform som ger småföretagare tillgång till forskning, resurser och verktyg. Nya partnerskap med CyberMonks och VikingCloud har lett till en marknadsplats där företag, oavsett storlek, kan hitta skräddarsydda cybersäkerhets- och riskhanteringslösningar.

Undersökningen som ligger till grund för dessa insikter beställdes av Mastercard och utfördes av den oberoende analysbyrån Opinium.

Den genomfördes som en kvantitativ online-undersökning i 18 europeiska länder mellan den 16 december 2024 och den 3 januari 2025.

Totalt deltog 1 830 grundare av små och medelstora företag med färre än 250 anställda.

Experterna varnar: “Det här är bara början på en ny typ av attack”

Hackare har hittat ett nytt sätt att lura intet ont anande nätsurfare. En oväntad förklädnad döljer en lömsk plan för att stjäla din data. Iranska hackare

ANNONS

Missa inte:

Panten på glasflaskor höjs – fler ska lockas att återvinna. News 55

Trängselskatt på E4 för billigare kollektivtrafik till Arlanda. E55

Oljekartellen bråkar internt – kan leda till Opecs upplösning. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS