Två år efter att Nasa presenterade sitt innovativa långsträckta X-59-flygplan har det för första gången taxat med sin egen motor.
Nu är Nasas nya överljudsplan på gång


Mest läst i kategorin
Man säger väl inte att ett flygplan står på egna ben för första gången, men Nasas experimentella X-59-flygplan har i vilket fall nu taxat med sin egen motor för första gången.
Det skedde 10 juli i år, tvärs över landningsbanan vid US Air Force Plant 42 i kaliforniska Palmdale och med testpiloten Nils Larson vid spakarna, rapporterar Ny teknik.
Enligt Nasa utgör taxningstesterna den sista serien av tester innan planet lyfter för första gången, något som väntas ske senare i år.
Under de närmaste veckorna ska X-59 köras på marken i allt högre hastigheter, i princip upp till den hastighet som krävs för att lyfta.
Samtidigt testas planets stabilitet och kritiska system som styrning och bromsar.
SAS nya skandal: Berusad pilot och fel biljetter. Dagens PS

Ska ta bort störande knall
X-59 är en central del i Nasas Quesst-uppdrag, Q!uiet Supersonic Technology, som handlar om att visa att flygplan kan bryta ljudvallen med en svagare smäll, i nivå med när en bildörr stängs, i stället för den burdusa knall som tidigare förknippats med överljudsplan.
En sådan ljudreducering skulle på ett helt annat sätt göra det möjligt med kommersiell överljudsflygning över land i närtid.
När flygplanet och dess flygegenskaper är färdigtestade är planen att flyga över tätorter i USA och sedan samla in data kring befolkningens reaktioner.
Den långa, smala flygkroppen, 30 meter lång och med 9 meter i vingbredd, med fyra vingytor är designad för att manipulera tryckvågorna så att de inte ska störa människor på marken.
Ingen traditionell cockpit
Flygplanet har ingen traditionell cockpitkupol utan i stället ska piloten ha virtuell sikt framåt via två kameror och andra sensorer samt en skärm. Nasa kallar systemet XVS, ”External Visibility System”.
Utvecklingen av X-59 accelererades 2018 då Lockheed Martin fick kontrakt på att designa, bygga och leverera planet.
Skunk Works, en enhet inom Lockheed, har gjort arbetet med planet, vars första flygning initialt skulle ha ägt rum 2021, om inte projektet drabbats av betydande förseningar.
Blir tvåa efter Boom
Därmed har Nasa och Lockheed Martin även hamnat på efterkälken kontra Boom Supersonic, som i januari i år bröt ljudvallen för första gången med sitt XB-1, ett demonstrationsflygplan som då flög över Mojaveöknen i Kalifornien.
Företaget kunde sedan meddela att XB-1 under den flygningen brutit ljudvallen tre gånger utan någon hörbar knall.
Booms ambition är att bygga det som ska bli världens snabbaste passagerarflygplan i drift, Overture.
Overture ska kunna transportera maximalt 80 passagerare i en hastighet av upp till 1,7 gånger ljudets hastighet.
Legendariska Concorde, som togs ur drift 2003, hade 2,04 Mach som topphastighet.
Ett hemligt gym på flygplanet: “Air aerobics” tar över himlen. Dagens PS

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.