Dagens PS

Google och Facebook sågas för pengafällor

(Foto: TT)
John Uggla
John Uggla
Uppdaterad: 03 maj 2017Publicerad: 03 maj 2017

Internationella techgiganter som Facebook och Google bör ta större ansvar för vilka annonser man släpper igenom. Det eftersom allt fler svenskar hamnar i så kallade abonnemangsfällor tack vare reklambudskap om gratiserbjudanden som syns på nätet och i sociala medier, menar Konsumentombudsmannen (KO) Cecilia Tisell.

ANNONS

Mest läst i kategorin

”Vem som helst kan falla i en abonnemangsfälla. Och det handlar om stora summor”, säger hon till SvD Näringsliv.

Exempel på så kallade abonnemangsfällor kan vara att svara på frågor med löftet om att kunna vinna en smartphone eller erbjudande om gratisprodukter.

ANNONS

På samma sätt som Google och Facebook granskar oetiskt innehåll har man även kontroller för vilken marknadsföring man tillåter. Men man kan bli mycket bättre, menar Cecilia Tisell.

Men för att kunna sätta press på stora, globala jättar krävs gränsöverskridande samarbeten, tror hon.

”Vi i Sverige är inte ensamma. Även på andra håll i Europa frågar man sig hur vi ska komma till rätta med den här problematiken.”

MISSA INTE: Bloggdrottningens unika business med Google  >

LÄS ÄVEN: Facebooks hemliga pengar i Sverige  >

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
Volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  

Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

David Ingnäs i studion
Spela klippet
Fonder

Investerare flockas till AI-fonderna – expert varnar för fälla

13 sep. 2025
ANNONS
ANNONS