Ett nytt blåsväder är på gång för Google som åter igen stäms av amerikanska justitiedepartementet som hävdar att plattformen missbrukar sin roll. Stämningen kan får stora och utdragna konsekvenser för hela den digitala reklambranschen. 

ANNONS

Det är andra gången som Google och moderbolaget Alphabet stäms av det amerikanska justitiedepartementet på kort tid, och precis som 2020 så hävdar justitiedepartementet att Google missbrukar sin monopolmakt inom reklambranschen, vilket skadar annonsörer som försöker använda konkurrerande produkter, berättar WSJ.

Ny stämning

Den nya stämningen som stod klar på tisdagen vill få domstolen att tvinga techjätten att avveckla sitt ”konkurrensbegränsande förvärv”, som köpet av annonstjänstföretaget DoubleClick för några år sedan.

”Google använder sitt herravälde över digital reklamteknik för att kanalisera fler transaktioner till sina egna annonsteknologiska produkter, och tar ut höga avgifter på bekostnad av de annonsörer och utgivare som de påstås betjäna”, står det i stämningen.

Goggle försvarar sig

Google å sin sida hugger tillbaka, och säger att stämningen på egen hand försöker hitta vinnare och förlorare i en sektor som redan är mycket konkurrensutsatt och den leder istället till ”att bromsa innovationen, höja reklamavgifterna och göra det svårare för tusentals småföretag och förlag att växa”.

Stämningen kan slå hårt mot Alphabet eftersom bolaget tjänat 80 procent av sina pengar på just reklamintäkter och justitiedepartementet kommer med sin egen stämningsansökan eftersom den federala regeringen påstås ha drabbats av Googles monopolbeteende. Federala myndigheter har sedan 2019 spenderat över 100 miljoner dollar på reklam och säger sig ha drabbats av manipulerade reklampriser.

ANNONS
ANNONS

Läs även: Microsoft konkurrerar med Google: Bing med AI [Dagens PS]

Läs även: Sötebrödsdagarna över – 12 000 jobb ryker på Google [Dagens PS]