Rävsundsbron sätter ny nationell standard för spännvidd och byggteknik när Finland inviger sitt mest avancerade broprojekt hittills.
Finland inviger rekordbro – tekniksprång bakom spännvidden


Mest läst i kategorin
Finland har invigt Rävsundsbron, ett infrastrukturellt prestigeprojekt som nu är landets längsta bro mätt i spännvidd.
Med en huvudspännvidd på 265 meter tar bron över rekordet nationellt, samtidigt som den markerar ett tekniskt språng inom finskt brobyggande.
Den totala längden uppgår till 675,6 meter och nyttobredden är 16,25 meter, dimensionerad för modern trafik och framtida belastning.
Projektet har genomförts i en tid då investeringar i robust infrastruktur står högt på den politiska och ekonomiska agendan.
För Finland innebär bron inte bara förbättrad framkomlighet utan även ett tydligt bevis på inhemsk teknisk kapacitet i större och mer komplexa anläggningsprojekt. Det skriver branschaktuellt.
Byggteknik i ny skala
Rävsundsbron kännetecknas av en konstruktion som tidigare inte testats i denna omfattning i Finland.
En av de mest krävande delarna är övergången där stålkonstruktionen möter spännbetongkonstruktionen.
Lösningen har krävt omfattande beräkningar och hög precision i utförandet.
Projektchef Timo Hirvasmaa från Kreate beskriver omfattningen i projektets grundläggande delar.
”Pylonfundamenten motsvarar ett 20 våningshus var och krävde enorma mängder betong och stål. Gjutningen krävde noggrann planering och kvalitetssäkring”, säger han.
Bron är utrustad med 76 snedkabelpar och den högsta pylonen når 83 meter, vilket ytterligare understryker projektets tekniska ambitionsnivå.
Läs mer: Sveriges dyraste järnväg någonsin: 571 000 kronor per meter – Dagens PS
Senaste nytt
Parallell projektering gav tempo
Bygget startade i slutet av 2022 och genomfördes med en överlappande projekteringsmodell där planering och byggande skedde parallellt med hjälp av BIM modellering.
Metoden möjliggjorde ett snabbare genomförande än traditionella arbetssätt och minskade risken för sena förändringar.
”I alliansen sitter vi verkligen på samma sida av bordet. Om problem uppstår löser vi dem tillsammans.
Detta har varit den bästa möjliga modellen för ett så komplext projekt”, säger Timo Hirvasmaa.
Enligt Yle, Finlands public service-media, öppnades den nya Rävsundsbron stegvis för trafik under november 2025 och ersätter den tidigare bron som varit i bruk sedan 1960-talet.
Den nya bron är inte bara längsta spännvidden i landet, den utgör också en strategisk förbindelse för trafiken mellan S:t Karins och Pargas och är en del av den viktiga Skärgårdsvägen, vilket stärker både logistikflöden och regional utveckling i Åbo skärgård.
Stort projekt med lång horisont
Som mest arbetade 160 personer samtidigt i projektet och totalt har 1 545 personer varit involverade.
Rivningen av den gamla bron, som var i mycket dåligt skick, pågår fortfarande.
Hela projektet väntas vara färdigställt i slutet av 2026, vilket sätter punkt för en av Finlands mest omfattande broinvesteringar i modern tid.
Missa inte:
Tyskland tröttnar på Kina – kräver skydd – Dagens PS
Lokal vrede växer: Datacenter möter hårt motstånd – Dagens PS

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

CDON är Nordens ledande marknadsplats. Här hittar du ett ständigt växande utbud av produkter inom gaming, leksaker och elektronik till trädgård, skönhet och produkter för dina husdjur. Prylar för livet helt enkelt.











