Dagens PS

Falska recensioner på nätet kan bli olagliga i Storbritannien

Falska
Falska recensioner på nätet kan bli olagliga i Storbritannien. (Foto: TT)
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 20 apr. 2022Publicerad: 20 apr. 2022

Falska recensioner ska förbjudas och konsumenter kommer att ha lättare att dra sig ur prenumerationer som de inte vill ha. Det är innebörden i ett nytt lagförslag av den brittiska regeringen för att förhindra att människor luras på nätet.

ANNONS
ANNONS

Den brittiska regeringen har lagt fram ett förslag till en ny lag som förbjuder falska recensioner på nätet, skriver tidningen The Guardian. Går förslaget igenom kommer den brittiska konkurrens- och marknadsmyndigheten ha möjlighet att direkt upprätthålla konsumentlagstiftningen. Det innebär att myndigheten kan komma att få befogenhet att bötfälla företag med upp till tio procent av sin globala omsättning.

Som det ser ut i dag är konsumenter tvingade att vidta åtgärder genom domstol, vilket kan vara en långdragen och krånglig process.

Tydligare regler för företag

Förslaget är en del av ett flertal åtgärder som utformats för att förbättra konsumentskyddet på nätet. Enligt åtgärderna kommer det att vara olagligt för företag att betala någon för att skriva eller vara värd för en falsk recension för en produkt eller tjänst, och webbplatser som är värd för konsumentomdömen måste vidta rimliga åtgärder för att kontrollera att de är äkta.

Det kommer också att finnas nya, tydligare regler för företag som gör det enklare för kunder att välja bort ”prenumerationsfällor” där de sitter fast och betalar för något längre än de vill.

Slut på falska recensioner och bränd lasagne

I en tid då många konsumenter skär ned på onödiga utgifter har den brittiska regeringen beräknat att det genomsnittliga hushållet i Storbritannien spenderar 900 pund varje år efter att ha blivit påverkat av nätrecensioner, medan ytterligare 60 pund spenderas på oönskade prenumerationer.

“Du kommer inte längre att besöka en femstjärnig recenserad restaurang bara för att hitta en bränd lasagne eller fastna i ett abonnemang där det inte finns något slut i sikte”, sa konsumentministern Paul Scully.

ANNONS

“Konsumenter förtjänar bättre, och majoriteten av företag där ute som gör det rätta förtjänar skydd från oseriösa handlare som undergräver dem”.

Läs även: Bonus och prisutdelning i rysk hackergrupp

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS