Åldersgräns och böter för fylla. Efter att olyckorna bland unga skjutit i höjden tar Finlands president i med sisu mot elsparkcyklar. Det kan också drabba vårdslösa föräldrar.
Då införs åldersgräns på elsparkcyklar – och böter för fylla


Mest läst i kategorin
I fjol hamnade 1 600 personer på sjukhus efter olyckor med elsparkcyklar. Dessutom dog tre personer, varav en tolvårig flicka Nu införs både åldersgräns och gräns för fylla för färd med elsparkcykel i Finland.
Från och med 17 juni krävs att förare är minst 15 år, oavsett om fordonet är privat eller hyrt. Samtidigt införs en promillegräns för alkohol på 0,5 – samma som gäller för bilförare i Finland, rapporterar Yle.
President Alexander Stubb skrev under de nya lagarna på fredagen den 13 juni och bara fyra dagar senare sker genomförandet, som egentligen var planerat till början av juli.
“Det är alldeles självklart att vi måste skriva in en åldersgräns i lagen, sade trafik- och kommunikationsutskottets ordförande Jouni Ovaska (C), i en tidigare artikel i Yle med anledning av det stora antalet olyckor med elsparkcykel där unga personer varit inblandade.
Läs mer: Finland reglerar vitt snus. Klubbar ny tobakslag. Dagens PS
Böter för både fylla och föräldraansvar
För den som bryter mot reglerna väntar kännbara böter:
– 200 euro för den som kör berusad
– 60 euro för föräldrar som tillåter ett barn under 15 år att använda elsparkcykel
För minderåriga går det inte att utdöma straff direkt, men vårdnadshavare kan alltså få ta smällen.
“Det här kommer att utredas från fall till fall, men troligen är det barnets föräldrar som ses som ansvariga”, säger polisinspektör Tuomo Katajisto.
Polisen får större befogenheter
Bevakningen av elsparkcyklister utökas och polisen i Finland får ett nytt lagrum där de enklare kan begära utandningsprov för att kolla promillenivån, vilket tidigare inte varit självklart. Vägran kan leda till ytterligare påföljder.
Även vanliga cyklister kan behöva blåsa, även om promillegränsen fortfarande inte gäller dem. Syftet är att stoppa personer som inte är i skick att färdas i trafiken, skriver Yle.
De nya reglerna gäller för elsparkcyklar och elskotrar, inklusive “chopperliknande” elskotrar med breda däck som man sitter på. Det vill säga fordon som vanligtvis har en motoreffekt på upp till 1 000 watt och en maxhastighet på 25 km/h.
De omfattar inte elektriska hoverboards eller elskateboards, som får gå högst 15 kilometer i timmen och därmed tillhör en annan fordonsklass. Inte heller cyklar eller elcyklar med pedaler omfattas.
Elsparkcyklar klassas som cyklar i Sverige
I Sverige klassas elsparkcykar fortfarande som cyklar, så länge de inte överskrider 20km/h och har en motor på högst 250watt, i så fall klassas de som mopeder.
Liksom på cykel ska ungdomar under 15 år använda hjälm – och alla förare rekommenderas att använda hjälm. Fordonen ska framföras på cykelbana, inte på trottoar eller gångbana. Liksom för andra fordon är det både förbjudet och farligt att köra alkoholpåverkad.
Information om vad som gäller finns på Elscooter Sweden.
Läs mer: Ökade risker i stadstrafik för fotgängare och cyklister. Dagens PS
Riskbeteenden att undvika vid nöjesåkning
Även i Sverige ökar olyckorna, särskilt bland unga. Enligt Transportstyrelsen omkom 5 personer och 4 599 skadades i elsparkcykelolyckor 2024. Det är en ökning med drygt 30 procent jämfört med året innan.
Av dem som skadades är nästan hälften ungdomar under 25 år. En tredjedel av elsparkcykelolyckorna inträffade under helger och hälften inträffade under kvälls- och nattid.
“Och olyckorna i gruppen barn och unga under 18 år har ökat mest jämfört med tidigare åren, det är en oroande utveckling”, säger Khabat Amin, statistiker vid Transportstyrelsen.
Men än är inga skärpta lagar modell Finland på gång.
Generellt gäller sunt förnuft och att undvika riskbeteende. En studie från Chalmers, där forskare samlat in data från 7000 resor med elparkcykel, visar tydligt hur förarens beteende ökar risken för att råka ut för olyckor. Extra utsatta är de som “nöjesåker”.

Att köra med bara en hand på styret ger sex gånger högre olycksrisk. Att åka tillsammans i grupp, eller att använda mobiltelefon under färden, tredubblar risken. Även erfarenhet påverkar.
“Risken att bli inblandad i en olycka är allra störst den första gången man kör. För den som har kört under fem gånger är risken fortfarande mer än dubbelt så hög”, säger Marco Dozza, professor i aktivt säkerhets- och trafikantbeteende vid Chalmers.
Forskarna ser också ett problem med förare som avsiktligt krockar eller orsakar risksituationer vid färd, vilket utmärker det Dozza kallar “nöjeskörning” med elsparkcyklar.
Åldersgräns och skärpt promillekontroll kanske vore en idé ändå.
Läs mer: Danmarks oväntade teknikdrag. Dumpar Microsoft. Dagens PS

Alexandra Heymowska är en journalist och redaktör med många års erfarenhet i gränslandet tech, näringsliv och hållbar samhällsutveckling. Brinner för berättelser som berör.

Alexandra Heymowska är en journalist och redaktör med många års erfarenhet i gränslandet tech, näringsliv och hållbar samhällsutveckling. Brinner för berättelser som berör.