Dagens PS

Cykeldagen: Transportesset om grön infrastruktur

cykel
Karolina Pamp-Sandgren, mobilitetsstrateg på Afry. (Foto: Teknikföretagen)
Teknikdygnet
Teknikdygnet
Uppdaterad: 03 juni 2020Publicerad: 03 juni 2020

Idag 3 juni är det internationella cykeldagen och i Sverige skiner solen till dess ära. Oavsett om du tar en cykeltur under dagen eller vill få en bild av vilka städer som främjat cyklandet mest så erbjuder Afrys mobilitetsstrateg Karolina Pamp-Sandgren inspirerande läsning. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vi har cyklat i mer än 200 år, så varför har cykelkulturen fullkomligt exploderat de senaste två åren? Kanske är mode, livsstil och identitet en del av förklaringen? Cykeln är inte bara ett transportmedel, utan också en accessoar som bekräftar vår livsstil – en identitetsförstärkare. Genom min cykel visar jag vilken stil jag har, precis som med mina kläder, min frisyr och mina smycken.

Eller är det kanske snarare så att det är en längtan tillbaka till det enkla, ärliga och analoga som har drivit cykelutvecklingen den senaste tiden?  Många av oss har gått från att se cykeln som ett komplement till bilen, till ett fullvärdigt transportmedel som på allvar kan utmana bilen.

Amsterdam och Köpenhamn i topp

Det är inte bara cyklingen som växer – städerna växer generellt så det knakar. Och cykeln kräver ju så lite i form av infrastruktur: cykeln tar ingen plats jämfört med en bil eller en buss, den ger inga avgaser, vibrationer eller ljud. Cykeln är dessutom billig, klimatsmart, har positiva effekter på hälsan och passar vår urbana livsstil.

Det finns olika index som rankar de cykelvänligaste städerna i världen. Köpenhamn kan vi nog utse till cykelns huvudstad. I dagsläget cykelpendlar hela 55 procent av Köpenhamnsborna till arbetet, och 63 procent av skolbarnen cyklar eller går till skolan. Nästan alla har en cykel, och stadens cykelnät är dessutom utbrett och väl sammanlänkat.

I Amsterdam utgör cyklingen hjärtat i stadens infrastruktur. Förutom ett av världens bästa cykelnät finns här ordentligt med cykelgarage och cykeluthyrningar – allt för att göra cyklingen mer tillgänglig. Båda städerna visar tydligt hur man kan förändra människor resmönster, och kanske hela stadens kultur, genom stadsplanering som utgår från cykeln istället för bilen.

Malmö satsar på cykling

En svensk stad som gjort sig känd som en cykelstad är Malmö. Staden har gjort rejäla investeringar i cykelinfrastrukturen – 420 miljoner kronor över sju år – men också tänkt på det finstilta, som att namnge cykelstråk för att göra det enklare att hitta. Man har också gjort rejäla investeringar i cykelvägar, cykelparkeringar och säkra cykelöverfarter under de senaste åren, och kommer i år att testa särskilda cykelgator. De senaste fyra åren har antalet cyklister ökat stadigt, och idag använder 40 procent av Malmöborna en cykel i vardagspendlarlivet.

ANNONS

Cykeln är framtidens färdmedel. Visst är det fortfarande irriterande att vi cyklister fortfarande blir blöta, frusna, tutade på och i värsta fall påkörda av oförsiktiga bilister. Men med enkla medel och nya perspektiv kan vi hitta nya väderskydd, säkerhetslösningar och underhållsmetoder för att göra cyklingen ännu bättre. Låt oss höja vår innovationskraft tillsammans, så att vi kan cykla mer, roligare och säkrare!

Karolina Pamp-Sandgren, mobilitetsstrateg, AFRY

Läst mer: Biltrafiken minskar – fler städer satsar på cykelbanor

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS