Dagens PS

Svenskar nobbar privatleasing – trots billigare lån

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 09 maj 2025Publicerad: 09 maj 2025

En ny undersökning visar att privatleasing lockar allt färre. I PS Studio förklarar Åsa Wallenrud varför det inte längre är ett självklart val och vad bilköparna gör i stället.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Åsa Wallenrud och David Ingnäs i studion
Spela klippet
PS Studio

FN agerar mot fusket – ska stoppa bilvärldens stora bluff

08 maj 2025
Programledare Emma Fällman och experten
Spela klippet
PS Studio

”AI är som en intelligens på kran – och vi är inte redo”

06 maj 2025
Donald Trumps handelskrig kanske öppnar upp för andra regioner.
Spela klippet
PS Studio

Länderna och sektorerna som kan bli vinnare på handelskriget

06 maj 2025
Svenska turister som planerar att exempelvis besöka USA får nu mycket mer i reskassan tack vare en starkare svensk krona i vår.
Spela klippet
PS Studio

Starka svenska kronan: "Det har blivit precis tvärtom"

05 maj 2025
David Ingnäs om intervjun med investors finanschef Jenny Ashman Haquinius.
Spela klippet
PS Studio

”Man förvaltar inte bara kapital – utan ett förtroende”

04 maj 2025

Privatleasing var länge en het trend på bilmarknaden. Men något har hänt. Trots sjunkande räntor är det bara två procent av svenskarna som överväger leasing som alternativ, enligt en ny undersökning från KVD Bil.

Åsa Wallenrud, motorjournalist på Dagens PS, gästade PS Studio för att förklara varför suget efter privatleasing försvunnit och vilka val som nu dominerar marknaden.

“Folk är rädda för att binda sig”

Enligt Wallenrud handlar motståndet om en kombination av ekonomisk osäkerhet och dåliga erfarenheter.

“Marknaden är för ostabil”, säger Åsa. “Att binda sig i två-tre år känns riskabelt, särskilt när det är dyrt att ta sig ur ett leasingavtal i förtid.”

Hon pekar också på skräckexempel som fått många att tveka.

“Man hör historier om att folk tvingas betala stora summor när bilen ska lämnas tillbaka, för slitage och småskador. Det skrämmer iväg folk.”

Hyundai Ioniq 5 N (Foto: Åsa Wallenrud)
Åsa poserar i en Hyundai Ioniq 5 N (Foto: Åsa Wallenrud)
ANNONS

Senaste nytt

Yngre bilköpare mer positiva till privatleasing

ANNONS

Undersökningen visar att det ändå finns ett visst intresse bland unga. Personer i åldern 20 till 36 år är något mer öppna för privatleasing.

“De har sällan en buffert eller handpenning”, säger Åsa. “För dem kan leasing vara ett sätt att köra en ny bil utan att lägga ut stora summor direkt, kanske till och med en elbil.”

Men även i den gruppen väger osäkerheten tungt när teknik och regelverk förändras snabbt.

Begagnat lockar mest

Vad väljer svenskarna då i stället? Enligt Wallenrud ökar intresset för begagnade bilar kraftigt, särskilt hybrid och el.

“Begagnathandeln är het just nu”, säger hon. “Många vet inte om de ska satsa på el eller vänta, och då blir begagnat ett tryggare och billigare alternativ.”

Bilmarknaden befinner sig i ett vägskäl, där många tvekar inför stora beslut och söker flexibilitet framför bindningstid.

Se hela intervjun med Åsa Wallenrud i PS Studio om leasing, bilköp och varför begagnat är hetare än någonsin.

ANNONS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS