Dagens PS

Stockholmare vill ha bilfria gator – men vägrar ge upp parkeringen

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 05 aug. 2025Publicerad: 05 aug. 2025

Många svenskar i de större städerna älskar idén om en bilfri innerstad. Men samtidigt vill många ha kvar sina parkeringsplatser. Det visar en ny Sifo-undersökning. Frågan är: hur ska det gå ihop?

ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
PS Studio

Förvaltaren bakom superfonden tveksam till Volvo

14 nov. 2025
Spela klippet
PS Studio

Överproduktion av olja kan trycka ned inflationen

13 nov. 2025
Spela klippet
PS Studio

Gratis diamanter i Arkansas – om du själv hittar den

12 nov. 2025
Spela klippet
PS Studio

Kina har torrt krut och techbubblan kan snart smälla

11 nov. 2025
Carl Hamilton
Spela klippet
PS Studio

Otryggheten är en ekonomisk bomb – “bästa sättet är att vara väldigt rik”

10 nov. 2025
ANNONS

Vi möter Åsa Wallenrud, motorjournalist på Dagens PS, som ger sin syn på det urbana dilemmat.

“Det är ju jättemysigt med bilfria gator. Men man vill ju också kunna parkera”, säger Åsa Wallenrud.

Se även:
Rapporter, petade börsbolag och har räntan gjort oss lånesjuka? PS Studio

Vill ha både glass och garage

Resultatet blir en krock mellan ideal och vardag. För hur ska man ta sig in till stan med sin bil, om bilen inte är välkommen?

I Stockholm finns redan några bilfria gator, och fler är på gång. Men varje gång politiker föreslår att ta bort parkeringsplatser eller stoppa fossildrivna bilar väcker det starka reaktioner.

“Det blir ramaskri, särskilt från företagare och boende. De måste kunna transportera varor, hämta barn och komma hem”, säger Wallenrud.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Ola Skogö - Modulärt byggande för flexibla samhällen
Spela klippet
PS Partner

Därför växer modulärt byggande i Sverige

10 nov. 2025

Stadsplanering med verklighetsförankring

Enligt Wallenrud går det inte att trolla bort det praktiska behovet av tillgång till bilen – särskilt i en stadskärna som inte är byggd för bilfria gator.

ANNONS

“Däremot kan nya områden planeras smartare från grunden. Där finns chansen att tänka nytt.”

Hon efterlyser också fler zonlösningar, där olika typer av bilar tillåts i olika delar av staden.

“Bilfria” zoner med en nypa realism

“Jag tror på bilpooler, hyrbilar och smarta regler. Till exempel att bara vissa fordon får köra på vissa gator. Då får fler tillgång till bil, utan att alla måste äga en och ha egna parkeringar.”

Samtidigt konstaterar hon att det inte finns någon enkel lösning.

“Jag älskar bilfria gator själv. Men vi måste ju kunna ta oss in och ut. Det här är svårt, och det kommer att ta tid.”

Läs mer:
Inga bilar i innerstan – men låt bli min parkering. Dagens PS

ANNONS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS