Dagens PS

Bankens satsning väcker skepsis: ”Risk att det bara blir marknadsföring”

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 16 maj 2025Publicerad: 14 maj 2025

Handelsbankens satsning på affärsjournalistik via EFN möts med tveksamhet. I PS Studio förklarar Simon Kronö, redaktionschef på Realtid, varför läsarna ifrågasätter oberoendet – och vad det säger om finanspublikens krav.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Donald Trumps handelskrig kanske öppnar upp för andra regioner.
Spela klippet
PS Studio

Länderna och sektorerna som kan bli vinnare på handelskriget

16 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025
Spela klippet
PS Studio

Sparpsykologen om misstagen som kostar dig mest på börsen

13 maj 2025
Ladda elbilar fullt på femton minuter
Spela klippet
PS Studio

Ny teknik ger elbilar som laddar på femton minuter

12 maj 2025
Svenska turister som planerar att exempelvis besöka USA får nu mycket mer i reskassan tack vare en starkare svensk krona i vår.
Spela klippet
PS Studio

Starka svenska kronan: "Det har blivit precis tvärtom"

11 maj 2025

När en av Sveriges största banker lanserar en egen mediekanal blir det debatt. En ny läsarundersökning visar att många ifrågasätter trovärdigheten i Handelsbankens mediesatsning EFN.

“Det är avgörande”, säger Simon Kronö. “Över 80 procent av våra läsare tycker att objektivitet och trovärdighet i affärsjournalistik är viktigt eller mycket viktigt.”

Se även: Länderna och sektorerna som kan bli vinnare på handelskriget. Dagens PS

Misstro mot EFN:s oberoende

Samtidigt visar resultaten att det finns en tydlig skepsis kring EFN:s roll.

“Lundbergsfären som äger Handelsbanken kontrollerar nästan 20 procent av svenskt börsvärde”, säger Simon. “Det tycker jag märks i läsarnas svar. Hälften tror att EFN saknar trovärdighet.”

Endast sju procent av de svarande anser att det inte är ett problem.

Läs mer: “Så gör Handelsbanken svenskarna en rejäl björntjänst”. Realtid

ANNONS

Senaste nytt

Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Splittrat intresse för EFN:s innehåll

ANNONS

Enligt undersökningen är intresset för att läsa EFN blandat. En tredjedel säger att de redan följer kanalen eller planerar att göra det. Lika många väljer aktivt bort den.

“Två tredjedelar har i någon mån tagit ställning. Det är en indikator på att folk bryr sig”, säger Simon.

Aktieägare skeptiska till strategin

Även från de svarande som är aktieägare i Handelsbanken märks tvekan inför satsningen.

“En knapp tredjedel tycker att det är en dålig idé att banken blir mediaaktör”, säger Simon. “Bara en femtedel är positiva.”

Många befarar att EFN inte kommer att kunna hålla journalistisk integritet utan blir en förlängning av bankens marknadsföring.

Ny röst – men höga krav

Det finns dock de som välkomnar en ny aktör i medielandskapet. Men även de rösterna betonar vikten av transparens.

“Det finns de som gillar att det kommit en ny röst inom affärsjournalistiken”, säger Simon. “Men de tycker att öppenhet är helt avgörande.”

ANNONS

Se hela intervjun med Simon Kronö i PS Studio – om EFN:s trovärdighetsutmaning, läsarnas dom och varför objektivitet fortfarande är hårdvaluta.

Se mer: FN tar strid mot mätarfusk – nya regler ska stoppa bedragare. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS