Handelsbankens satsning på affärsjournalistik via EFN möts med tveksamhet. I PS Studio förklarar Simon Kronö, redaktionschef på Realtid, varför läsarna ifrågasätter oberoendet – och vad det säger om finanspublikens krav.
Bankens satsning väcker skepsis: ”Risk att det bara blir marknadsföring”

Mest läst i kategorin
När en av Sveriges största banker lanserar en egen mediekanal blir det debatt. En ny läsarundersökning visar att många ifrågasätter trovärdigheten i Handelsbankens mediesatsning EFN.
“Det är avgörande”, säger Simon Kronö. “Över 80 procent av våra läsare tycker att objektivitet och trovärdighet i affärsjournalistik är viktigt eller mycket viktigt.”
Se även: Länderna och sektorerna som kan bli vinnare på handelskriget. Dagens PS
Misstro mot EFN:s oberoende
Samtidigt visar resultaten att det finns en tydlig skepsis kring EFN:s roll.
“Lundbergsfären som äger Handelsbanken kontrollerar nästan 20 procent av svenskt börsvärde”, säger Simon. “Det tycker jag märks i läsarnas svar. Hälften tror att EFN saknar trovärdighet.”
Endast sju procent av de svarande anser att det inte är ett problem.
Läs mer: “Så gör Handelsbanken svenskarna en rejäl björntjänst”. Realtid
Splittrat intresse för EFN:s innehåll
Enligt undersökningen är intresset för att läsa EFN blandat. En tredjedel säger att de redan följer kanalen eller planerar att göra det. Lika många väljer aktivt bort den.
“Två tredjedelar har i någon mån tagit ställning. Det är en indikator på att folk bryr sig”, säger Simon.
Aktieägare skeptiska till strategin
Även från de svarande som är aktieägare i Handelsbanken märks tvekan inför satsningen.
“En knapp tredjedel tycker att det är en dålig idé att banken blir mediaaktör”, säger Simon. “Bara en femtedel är positiva.”
Många befarar att EFN inte kommer att kunna hålla journalistisk integritet utan blir en förlängning av bankens marknadsföring.
Ny röst – men höga krav
Det finns dock de som välkomnar en ny aktör i medielandskapet. Men även de rösterna betonar vikten av transparens.
“Det finns de som gillar att det kommit en ny röst inom affärsjournalistiken”, säger Simon. “Men de tycker att öppenhet är helt avgörande.”
Se hela intervjun med Simon Kronö i PS Studio – om EFN:s trovärdighetsutmaning, läsarnas dom och varför objektivitet fortfarande är hårdvaluta.
Se mer: FN tar strid mot mätarfusk – nya regler ska stoppa bedragare. Realtid

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.