Dagens PS
Detta är en sponsrad artikel

Vinner 30 procent av tävlingarna om markanvisning

Högsätra Hälsans Hus
Fastighetsutvecklingsbolaget Titania vinner 30 procent av de markanvisningstävlingar som man deltar i. Bolagets vd Einar Janson exemplifierar med en uppmärksammad tävling: Hälsans Hus på Lidingö, som Titania vann 2021. (Bild: Titania)
ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD
Uppdaterad: 20 apr. 2022Publicerad: 20 apr. 2022

Bostadsutvecklaren Titania är en av de mest framgångsrika i branschen när det gäller att ta hem markanvisningstävlingar. Vd Einar Janson berättar här om framgångsreceptet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nasdaq First North-listade Titania, som utvecklar bostäder runt Stockholm, har 246 hyreslägenheter på Albyberget under förvaltning och byggrätter för 3 500 bostäder i projektportföljen.

Bolaget satsar hårt på att vinna markanvisningstävlingar – ett förfarande som innebär att kommunen har ett incitament för att snabba på med planarbetet.

Titania har historiskt vunnit cirka 30 procent av tävlingarna – en mycket hög siffra med tanke på det stora och breda intresse som finns för att utveckla bostäder i huvudstadsregionen.

“Det handlar om att visa mycket respekt, verkligen lyssna på vad den specifika kommunen vid det specifika tillfället faktiskt önskar och våga styra arkitekterna och den egna produktionen efter det”, säger Einar Janson, som menar att det kan vara en fördel att ha en liten och snabbfotad organisation.

Teckna Titania:

Teckna via Avanza
Teckna via Nordnet
Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

ANNONS

Senaste nytt

Stort engagemang upp på ledningsnivå

“Vi har ett stort engagemang hela vägen upp på ledningsnivå, jag personligen är med i alla markanvisningstävlingar. Då är det lätt att fatta beslut.”

ANNONS

Ett exempel är markanvisningstävlingen i Älta i Nacka som Titania vann i höstas.

“Där var det snabba puckar som gällde – de gick ut med tävlingen i juni och skulle ha in bidragen i augusti. Jag insåg att de stora bolagen inte skulle hinna dra ihop styrgrupper och engagera arkitekter och så vidare mitt i semestertiderna. Jag gick in och arbetade ihop vårt bidrag från semesterhuset, ringde tio arkitekter före midsommar och vi lyckades arbeta fram ett vinnande bidrag”, säger Einar Jansson

Snabbheten är en framgångsfaktor – en annan är djupt engagemang och att verkligen sätta sig in i projektets förutsättningar.

Ett exempel från 2021

“Det handlar inte bara om att ta in den officiella informationen som står i tävlingsprogrammen. Vi undersöker vilka kommunala beslut som legat bakom tävlingen, kollar lokalpressen om vilka politiska diskussioner och dispyter som förekommit – vi vill ha en heltäckande bild av varför kommunen gör de val de gör” fortsätter Einar Janson och exemplifierar med en uppmärksammad tävling: Hälsans Hus på Lidingö, som Titania vann 2021.

“Läste man mellan raderna såg det ut som att politikerna i vissa delar hade satt sig över tjänstemännen för att få till vad de kallade en ”klassisk arkitektur”. Där var nyckeln att förstå vilken arkitektur de här politikerna tyckte om, vad de egentligen menade med klassisk arkitektur.”

“Det var ett roligt efterforskningsarbete som landade i att vi vann med en byggnad med putsade väggar och naturmaterial. Det blir ett unikt projekt – jag skulle säga att det är första gången politikerna vågat genomföra en så omfattande ändring av det arkitektoniska uttrycket i ett miljonprogramsområde.”

Läs även: Så blir Titania kommunernas favorit

ANNONS
ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS