Dagens PS
Detta är en sponsrad artikel

Banbrytande elbilen med ny snygg design

BMW iX
”Upplevelsen när man kör bilen är helt otrolig”, säger Magnus Lord Arenander, produktchef på BMW.
ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD
Uppdaterad: 17 feb. 2022Publicerad: 26 jan. 2022

En avskalad och exklusiv interiör – som gömmer teknik i världsklass. Här är shy tech-funktionerna som tar BMW iX till en egen nivå, både funktions- och komfortmässigt. ”Upplevelsen när man kör bilen är helt otrolig”, säger Magnus Lord Arenander, produktchef på BMW.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

BMWs banbrytande elbil iX lanserades 2021. Med ett helt nytt formspråk och hållbarhetstänk är det en elbil som redan har skickat svallvågor genom branschen.

BMW iX sticker ut på många sätt, men en sak som utmärker sig lite extra döljs under ytan. När man kliver in i kupén möts man av en avskalad interiör, som inspirerats av skandinavisk minimalism.

BMW iX

Många funktioner styrs via kristallytan på mittkonsolen.

Kristallyta placerad i mittkonsolen

När bilen startar vaknar däremot den minimalistiska designen till liv, tack vare det BMW kallar shy tech. Tekniska lösningar som finns utan att synas, och som föraren och passagerarna endast lägger märke till när de faktiskt används.

De flesta av bilens iDrive-funktioner går att styra via en kristallyta placerad i mittkonsolen mellan sätena. Borta är den klassiska lösningen där bilens teknik kontrollerades via otaliga knappar och menyer på displayen. Nu är det endast klimatkontrollen som föraren fortfarande styr på touchskärmen.

Ljudsystemet i iX består av 12 högtalare som standard, och går att uppgradera i två steg. Bowers & Wilkins 4D-ljudsystemet med över 1600 watt effekt och 30 högtalare, gömda i dörrpaneler, under sätena och i nack- och ryggstöd ger en magisk upplevelse som känns i hela kroppen.

ANNONS

Föraren behöver aldrig släppa fokus från vägen

BMWs Curved Display, som sträcker sig längs med hela instrumentbrädan förstärker känslan av det avskalade och moderna. Via den kan man styra en stor del av bilens funktioner, och många av funktionerna går att styra med gester, röststyrning, beröring eller via iDrive-kontrollen på mittkonsolen.

BMW iXBMW iX är också den första BMW-modellen med en heads up-display som är monterad utan ram på instrumentpanelen, vilket gör att den smälter in obemärkt – tills den används förstås. Här får föraren all nödvändig information projicerad direkt på vindrutan, så att fokus aldrig behöver släppas från vägen.

Mest avancerade förarassistanssystemet hittills

Förarassistanssystemet i BMW iX är det mest avancerade hittills i en BMW och hela systemet kan bearbeta 20 gånger mer data än befintliga modeller. Något som borgar för en tryggare resa. Kollisionsvarningssystemet upptäcker allt från mötande trafik när man svänger vänster till cyklister och fotgängare vid högersvängar.

Väljer man ”heat comfort package” får man även värmepaneler i dörrsidor, armstöd och under instrumentpanelen, som effektivt och helt ljudlöst värmer upp kupén för att göra resan extra behaglig för alla i bilen.

Glastaket går att dimma

En annan detalj som höjer upplevelsen av BMW iX ytterligare är glastaket, som är det största någonsin i en BMW-modell. Taket är konstruerat av så kallad PDLC (Polymer Dispersed Liquid Crystal), som gör att glasytan går att dimma genom att tillföra elektricitet. På mindre än en sekund går det att skifta från transparent till dimmat tak, via en knapp i takkonsolen. Och när BMW iX är parkerad dimmas taket automatiskt. Tack vare det stora glastaket ökar ljusinsläppet i bilen och förhöjer komforten ytterligare.BMW iX

ANNONS

Inga stenskott i grillen

Utvändigt finns det också shy tech-lösningar. BMWs ikoniska njurgaller i fronten har fått en helt ny funktion i BMW iX. Eftersom det elektriska drivsystemet inte kräver lika mycket kylluft som en fossildriven bil innehåller njurarna nu avancerad kamerateknik, en radarfunktion och en mängd olika sensorer. En praktisk detalj är att föraren inte behöver oroa sig för stenskott i grillen. När värme tillförs så läker den nämligen ihop helt på egen hand.

I den främre BMW-loggan döljer sig påfyllningen till spolarvätskan, och i den bakre loggan finns backkameran som spolas rent av ett dolt rengöringsmunstycke.

Tillsammans bidrar de integrerade shy tech-funktionerna till BMW iX stilrena design, och gör resorna i bilen till något i hästväg.

”Vardagsrumskänslan när man sätter sig i en iX är verkligen unik, och upplevelsen när man kör bilen är helt otrolig. Jag tror att bilen kommer väcka ett starkt ha-begär hos många”, säger Magnus Lord Arenander.

BMW iX. Strömförbr. kWh/100 km: 19,4-23,0. Utsläpp CO₂ g/km: 0.

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS