Det har blivit allt vanligare att använda ny teknik för att förbättra kundupplevelsen, genom exempelvis virtuell realitet eller möjligheten att själv välja design på en produkt.

Vi har nog alla stött på blipp, att du blippar ditt bankkort istället för att krångla med att sätta i det i chipp-hållaren, vilket gör betalningen smidigare samtidigt som risken att du glömmer kortet i kortläsaren minskar. Det är bara en av de saker som den nya tekniken har bidragit till för en bättre och smidigare köpupplevelse.

”Talande” spegel i provrum

H&M är ett innovativt företag som försöker förbättra kundernas upplevelser med teknik på flera olika sätt. I Stockholm finns en butik som erbjuder ett utvalt sortiment där kläderna är försedda med taggar för att personalen enkelt ska kunna ha koll på vad som finns tillgängligt i butiken.

I New York testar de nu även smarta speglar, som du kan interagera med genom att prata med den. Spegeln kan bland annat ta selfies åt dig och även ge dig tips om mode. Du kan enkelt föra över information från spegeln till din smartphone med hjälp av en QR-kod och du kan även kopplas till webbshoppen.

ANNONS
ANNONS

Virtuellt provrum

MisterSpex är ett företag som har tagit sitt arbete för en bra kundupplevelse ett steg längre, genom sin lansering av ett virtuellt provrum. Där kan du prova glasögon på deras hemsida utan att ens ta dig till butiken.

I dagens stressiga samhälle kan det vara svårt att ta sig tid att besöka optikern för att prova ut nya glasögon, någonting som företaget har uppmärksammat. Nu laddar du bara upp en ”selfie” på deras hemsida och därefter kan du prova glasögon i lugn och ro, utan att behöva anpassa dig till butikens öppettider.

Designa dina egna skor

Ett annat företag som satsar på teknik för att locka kunder är Nike, där du nu kan designa din egen sko. Du kan designa dina egna Air Max och på så sätt få en unik sko som passar dig och din stil. Det är dock inte möjligt att designa skon hur som helst utan du får välja mellan ett antal färgalternativ. Du får sedan variera färg på både sula, swosh, innerfoder och många andra ställen.

Att uttrycka sig själv via kläder och skor är någonting människor gör dagligen och att kunna välja sin egna design på skor är ett innovativt sätt att få nöjda kunder.