Ljudteknikern Bernard Löhr, som jobbat med ljudet till bl a Mamma Mia-filmerna och flera superstjärnor, mottog tidigare i år priset Den Gyllene Regeln. Utmärkelsen delas ut av Svenska ljudteknikers intresseorganisation, SSES

”Det är en stor ära att ha blivit tilldelad detta pris, framröstat och nominerat av kollegorna i branschen”, kommenterade en rörd Bernard Löhr utmärkelsen. Den Gyllene Regeln delas ut årligen ”För ett banbrytande och exceptionellt kvalitativt ljudarbete, vars konstnärliga och tekniska kvalitet skänker glädje till miljontals musik/ljudälskare världen över, och belyser Sveriges tradition av ljudteknik och musik i absoluta världstoppen”, som branschorganisationen SSES skriver på sin hemsida om Den Gyllene Regeln.

(Foto: Juhani Hemmilä)
(Foto: Juhani Hemmilä)

Jian Rödblom är ordförande i SSES, Swedish Sound Engineers Society, som är en ideell branschorganisation och har som främsta syfte att bevaka svenska ljudteknikers, musikproducenters och sound directors intressen.

”Vi har funnits sedan 1994, men redan på 1950-talet, i takt med att ljudet förbättrades, blev ljudtekniker ett riktigt yrke och blev ofta avgörande för artisternas framgång. Ljudteknikern fick ibland rollen som en femte medlem som till exempel Michael B. Tretow för Abba och (Sir) George Martin för Beatles”, berättar Jian Rödblom.

Att Bernard Löhr vars företag Pole Position är världsledande i ljudinspelning, fick priset 2018, kom kanske inte som någon överraskning. Styrelsen skriver i sin motivering:

”Bernard Löhr behöver oftast ingen närmare presentation. Han har jobbat i nära samarbete med Benny Andersson sedan början av 1980-talet och ligger bakom musikinspelningen och musikmixen till båda Mamma Mia-filmerna.

Ljudteknikern Bernard Löhr, som jobbat med ljudet bakom scenen till ABBA och andra superstjärnor, mottog tidigare i år priset Den Gyllene Regeln, som delas ut av branschorganisationen SSES. ”Det är en stor ära att ha blivit tilldelad detta pris”, sade Bernard Löhr. (Foto: Juhani Hemmilä)
Ljudteknikern Bernard Löhr, som jobbat med ljudet bakom scenen till ABBA och andra superstjärnor, mottog tidigare i år priset Den Gyllene Regeln, som delas ut av branschorganisationen SSES. ”Det är en stor ära att ha blivit tilldelad detta pris”, sade Bernard Löhr. (Foto: Juhani Hemmilä)

Tillsammans med Björn och Benny har han varit den drivande kraften i ljudarbetet till musikalerna Chess och Kristina från Duvemåla. Dessutom har han arbetat med ABBA, Celine Dion, Style, Niklas Strömstedt, Robyn, Westlife, Nils Landgren, Ace of Base, Lena PH, Tomas Ledin, Orup, Lisa Nilsson, Mauro Scocco och många andra svenska och internationella artister. Och självklart ABBAs nya låtar som är planerade att ges ut 2019″.

ANNONS
ANNONS

Nyligen höll Bernard Löhr ett mycket uppskattat seminarium för SSES:s medlemmar där han berättade hur det gick till bakom kulisserna vid inspelningarna av Mamma Mia-filmerna.

”Mamma Mia 2-produktionen tog ett år och kostade 70 miljoner dollar.”

SSES-föreningen arrangerar ett tiotal event om året och består av ca 150 medlemmar.

”Vi får fler och fler medlemmar varje år, och välkomnar alla med samma intresse för ljudteknik, studenter som dom med 40-års erfarenhet”, säger Jian.

”Bara på Spotify finns miljarder streams som har med våra medlemsanslutna ljudtekniker att göra –  eftersom många av Sveriges ledande ljudtekniker är med i vår organisation. Det handlar om åtskilliga grammisar, listettor av svenska- och utländska världsartister”, konstaterar Jian Rödblom, som själv bland annat har jobbat i stora studior, utbildat ljudingenjörer, musikskapare med flera och sedan många år verkat för att hjälpa dessa kreativa eldsjälar och vår rika musikliv.

Här är en länk till några Spotify-spellistor med kända låtar och produktioner av SSES medlemmar.

Tidigare år har priset Den Gyllene Regeln delats ut till bland andra Michael B Tretow, en världsikon inom ljud och känd för att ha skapat ABBA-soundet”, Salem el Fakir, skivartist och låtskrivare samt Alar Suurna, en av Sveriges mest hyllade ljudtekniker bakom bland annat Roxette.