”Vårt mål är att inta en ledarpostion inom konsolidering av functional foods, framför allt i Norden”, säger Peter Blom, vd för Fuud (Functional Foods United), som till nyligen hette Frill. Det konstaterar Peter Blom i en presentation för investerare som nyligen gjordes (för presentationen i sin helhet se nedan).
Ska ta ledarposition inom functional foods


Mest läst i kategorin
Fuud har sedan Peter Blom tillträdde i fjol, redan gått från ett till åtta varumärken genom fem förvärv. Som integrerats.
Fokus på Norden
Stor fokus är att bygga distributionen i Norden. I Sverige finns man redan. Före årets slut ska bolagets varumärken finnas även i Finland och Norge. Därefter ska bolaget gå in på den danska marknaden. En marknad som i Norden omsätter 200 miljarder kronor, växer 6 – 8 procent årligen.
”Konsumenterna är öppna för nya varumärken. Nyfikna på att testa. Det är en extremt fragmenterad marknad.”
Tre prioriterade varumärken är IQ Fuel, Homie och Juica.
”Tillväxten är tvåsiffriga inom dessa segment. Här kan vi driva en förändring mot hälsosammare intag.”
Växa genom förvärv
”Vi kan växa tillsammans med kedjorna och kommer att bygga en bred produktportfölj. Vi ska växa organiskt i kombination med förvärv.”
”Det finns väldigt många bolag och produkter som skulle passa i vår portfölj. Nu ska vi sätta en sälj- och marknadsorganisation för att få ut stora effekter i distributionen.”
Fuud kommer att ha en bra omsättningsutveckling med bra lönsamhet, understryker Peter Blom.
Undervärderad aktie
Peter Blom var vd för, och med och byggde upp, Karo Pharma, som såldes till EQT för cirka 6 miljarder kronor.
”Fuud har många likheter med Karo Pharma. Fuud-aktien blir mycket intressant, men med stora fluktuationer. Med den omsättning och topline vi kommer att leverera, givet multiplar på marknaden, är vi nästan undervärderade i dag. Även om jag inte ska ge rekommendationer givet min position.”
Se intervjun i sin helhet här (30:10 minuter in i klippet):
Om du vill lyssna på Peter Blom i Dagens PS podd Finansräven klicka här

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.