Tjänstebil med premiumkänsla på vardagarna, och perfekt familjebil på helgerna – med upp till 6 mils räckvidd på ren eldrift. Det kan du få när BMW nu släpper sina populära kombimodeller 530e Touring och 530e xDrive Touring som laddhybrider.

Sedan BMW släppte sin 5-serie redan på 70-talet har den varit en av de riktiga stöttepelarna i modellutbudet. Serien är nu inne på sin sjunde generation, och den har sedan 2016 sålts i över 600 000 exemplar.

Men hittills är det bara Sedan-modellen 530e iPerformance som har funnits med laddhybriddrivlina – tills nu.

BMW, som häromveckan än en gång utsågs till världens mest hållbara biltillverkare, lanserar kombimodellerna 530e Touring och 530e xDrive Touring. Båda välutrustade och lyxiga laddhybrider. Med flexibelt och praktiskt lastutrymme i kombination med design och komfort är det en efterlängtad favorit som du nu kan testa hos din närmaste BMW-återförsäljare.

Pendling till och från kontoret med en mellanlandning på förskolan och i matbutiken? Hockeyträning eller skidresa till fjällen, med allt det innebär i packningsväg? Inga problem!

Förutom den vanliga premiumkänslan som 5-serien är känd för så rymmer lastutrymmet i de elektrifierade Touring-modellerna 430 liter packning. Fäller man ryggstödet bak så utökas det till hela 1 560 liter.

BMW 530e Touring, Bagage med plats för familjen
BMW:s touringmodell rymmer 430 liter och man kan vid behov öka det till 1 560 liter om man fäller ryggstödet bak (Foto: BMW)

Äntligen som kombi

Med en elräckvidd på upp till 61 kilometer är det möjligt för många att pendla fram och tillbaka till kontoret, ta familjen på helgutflykt eller bara glida runt och njuta av 5-seriens komfort, helt utan fossila utsläpp. Med xDrive är räckvidden 54 kilometer.

BMW 530e Touring, perfekt för tjänstebilsförarna
BMW 530e Laddhybrid som kombi. En modell som många tjänstebilsförare längtat efter. (Foto: BMW)

Tjänstebil med premiumkänsla på dagen och plats för barnfamiljens alla nödvändigheter under semestern. Komforten i kupén är 5-seriens vana trogen riktigt hög för samtliga passagerare.

BMW 530e Definierar premium
Den som är van vid den höga kvaliteten på förarmiljön i en BMW kommer känna sig som hemma även i de nya laddhybriderna. (Foto: BMW)

 

En av marknadens erkänt skönaste förarmiljöer hittar du i nya 5-serien. (Foto: BMW)

 

Även i baksätet så möter passagerarna toppkvalitet. (Foto: BMW)

eDrive optimerar effektiviteten

Bilarna kommer förstås utrustade med BMW:s eldrivna koncept eDrive, som kombinerar dynamiken och effektiviteten hos en elmotor med räckvidden och komforten i en förbränningsmotor. Den fyrcylindriga bensinmotorn har tack vare boost-funktionen totalt 292 (184+109) hästkrafter och tar sig från 0-100 på 6,1 sekunder. eDrive-tekniken har också en rad funktioner som kan förlänga räckvidden.

530e Touring Infotainmentsystem
På den centrala konsolen kontrollerar man allt från infotainmentsystemet till den nya och förbättrade navigationen. (Foto: BMW)

När du kör inne i stadskärnor kan bilen själv, genom geofencing-teknik, känna av att den endast ska använda eldrift. BMW:s så kallade eDrive Zones är ännu ett steg i satsningen för ett mer hållbart samhälle, och i dagsläget finns sådana zoner i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Ett smart sätt att direkt påverka närmiljön i storstäder på ett positivt sätt.

Miljöbonus för båda modellerna

Och oavsett om du vill ha en miljömedveten tjänstebil eller ett mer hållbart alternativ att köra på fritiden så kan du dra nytta av miljöbonusen för de respektive modellerna. 30 000 kronor för 530e Touring och 24 286 kronor för xDrive Touring.

530e Bränsleförbrukning
Nya 530e Touring ger en bränsleförbrukning på mellan 1,5 och 2,1 liter per 100 km i blandad körning, vilket gör att CO2 g/km landar på mellan 35-51. (Foto: BMW)

Ännu fler nyheter i nya 530e Touring

Utöver drivlinan, med 40 extra hästkrafter jämfört med tidigare 530e, så finns det fler nyheter nya 530e Touring:

– Infotainmentsystemet
Det har fått sig en rejäl översyn, med fler appar, ökad personlig anpassning och tydligare och snabbare hantering på 10,25-tums eller 12,3-tums (tillval) stora skärmar.

ANNONS
ANNONS

– Dra tyngre släp
Bilarna kommer även att kunna dra hela 1700kg (sDrive) respektive 2000kg (xDrive), en markant förbättring från tidigare 750 kilo i laddhybriderna.

– Smartphone blir nyckel
5-serien blir den första bilmodellen i världen där du kan använda din iPhone som en digital nyckel. Dessutom går det att dela funktionen med upp till fem vänner.

– Enklare parkering.
Funktionen Parking Assistent hjälper dig att hitta lediga parkeringar med backningsassistans som tillval.

– Ännu bättre navigation
BMW Maps är numera molnbaserat, så att din navigation är mer precis än någonsin.

– Styr funktioner med rösten
Med kommandot ”Hello BMW” går det att styra de flesta av bilens funktioner.

– Ställ in din 530e på distans med BMW Connected
Via appen BMW Connected kan du göra klimatet i kupén behagligt och ställa in din destination och rutten dit, innan du ens sitter i bilen.

– Automatiserad körning
Vill du känna dig tryggare i trafiken? 5-serien har utrustats med en rad automatiserade funktioner som bidrar till en säkrare körning, bland annat Lane Departure Warning som säkerställer att bilen håller sig inom körfältet.

 

Fakta BMW 530e Touring och 530e xDrive Touring

Kategori: Laddhybrid
Elektrisk räckvidd (WLTP): 61 km (54 km för xDrive)
Systemeffekt: 292 hk (184+109)
Bränsleförbrukning liter/100 km, blandad körning: 1,5-2,1
Utsläpp CO2 g/km: 35-51
Lansering: November-December 2020
Pris: BMW 530e Touring från 502 000 kronor. 530e Touring xDrive ytterligare ca 18 000 kr.

Läs mer
Konfigurera 
Boka provkörning

 

Mer bilder på nya 530e Touring:

530e Touring rymd med taklucka i glas
Det stora glastaket skapar en härlig rymd i kupén. (Foto: BMW)

 

530e Touring
Fällbart ryggstöd i baksätet gör att man kan utöka till hela 1 700 liter för flexibel packning. (Foto: BMW)

 

530 e ny front
Ny nos. BMW:s klassiska njurgrill har på den uppdaterade 5-serien blivit bredare och högre. LED-strålkastarna är nu L-formade med rakare linjer både fram och bak. (Foto: BMW)