Nu kommer hösten med stormsteg och allt blir kallare och nu är det extra viktigt att vi tar oss tiden att se och bekräfta andra och oss själva. Stanna upp i vardagen och ta dig tiden att hitta hem till dig själv och hjälp andra att hitta hem till sig själva.

ANNONS

Närmare 500 000 svenskar blir deprimerade av höstmörkret och anledningen till det tros vara att våra serotoninnivåer sjunker och att våra melatoninnivåer ökar. Serotonin och melatonin påverkar humöret och melatoninet påverkar även vår sömn.

Det finns självklart de som älskar hösten med dess färgkaskad, träden är så kolossalt vackra och precis innan löven faller tycker jag att färgerna är som vackrast. Starka och klara och helt underbara men även jag påverkas negativt av hösten om jag inte ser upp.

Jag tänkte dela med mig av några tips hur jag motar depressionen i grind, de passar inte alla men våga försöka om du känner dig lite höstdeppad.

Dela gärna med dig till de du har runt dig som verkar påverkas negativt av hösten, det kan vara din medarbetare, din son eller dotter, din mor eller far, din partner, din syster eller bror, din chef eller din kollega. Oavsett så kan vi hjälpa varandra att må bra, eller hur!

1. Våga säga det högt: ”Jag blir deprimerad på hösten.” Det du vågar erkänna för dig själv kan du också göra något åt. Det gäller för övrigt alla förändringar och eventuellt förbättringar du vill göra. Fundera lite kring vad det är som får dig att må sämre och fundera över hur du skulle vilja må i stället, vilken känsla vill du byta till?
Släpp in ljuset – ta en promenad mitt på dagen, bara 10 minuter ute i dagsljuset kommer att göra skillnad och vänd höstens mörker till en mysfaktor hemma, tänd levande ljus, använd många små lampor till mysbelysning och skapa en mysfaktor som gör att du tycker att mörkret är helt ok.

2. Motionera – vetenskapen visar att motion är bra mot stress och depression. Föreslå dina kollegor att ni tar en gemensam promenad på lunchen, välj att ta ett eller flera möten i veckan under en promenad (det fungerar för övrigt året om) för då slår ni flera flugor i en smäll och motionen blir av och som en del av vardagen.

3. Bjud på höstparty – det kan vara en härlig aw med kollegorna eller en höstfest för nära och kära. Varför inte en grillfest? Du kan grilla året om.
Med en rolig fest att se fram emot glädjer du inte bara dig själv utan även andra.

4. Ge beröm – till dig själv och till andra. Hjärnforskningen visar att när vi får och för den delen ger beröm så ökar produktionen av serotonin (kroppens eget lyckohormon). Äkta beröm går rakt in i själen och kroppens celler och sätter i gång en positiv kemisk process i våra hjärnor som gör att vi mår bättre.

5. Som vän, partner, bror, syster, dotter, son med mera – våga prata med dina nära och kära om depressioner och vad man kan göra för att underlätta. Tillsammans blir ni starkare och kan hjälpas åt att må bra.

ANNONS
ANNONS

Som ledare och chef har du alltid ett ansvar för dina medarbetares hälsa men håll ögonen öppna lite extra just nu, var mer närvarande så du ser hur dina medarbetare mår. Du kan hjälpa dem att mota höstdepressionen i grind. Våga prata om att det är ok att må dåligt på hösten (ja, året om faktiskt) men att du finns där för att hjälpa dem, stötta dem och ge dem möjligheten att må bättre. Våga se och bekräfta dina medarbetare.

Med detta sagt vill jag säga att om du mår så dåligt så att allt är ett enda stort mörker behöver du söka professionell hjälp inom läkarvården

Våga mota höstdepressionen i grind!