Inhyrda konsulter väcker både beundran och illvilja. De är med i gänget men ändå inte. Även om konsulterna inte behöver engagera sig socialt på arbetsplatsen gör de allra flesta det vilket är positivt för alla. Många konsulter känner sig som ett med sin kund, som en del av företaget, och det är så det ska vara.

Många kunder säger också att de vill att konsulterna skall känna sig som en del av företaget men hur många kunder är det som aktivt bjuder upp till dans? Jag tror att kundföretagen som anlitar konsulter behöver ta mer ansvar för hur det sociala samspelet fungerar på arbetsplatsen. Även konsulterna behöver bli uppskattade, få tydliga instruktioner, feedback och stimulans. De behöver få känna att de faktiskt är välkomna och att de inte bara är en konsult.

Det betyder att kundföretagen kanske helt enkelt behöver lära sig att hantera en mer komplex vardag. Även om anställningsform och villkor skiljer sig är vi alla människor och vi mår och jobbar bäst när vi trivs med vardagen.

Som kundföretag är det dessutom lätt att glömma bort att konsulternas erfarenheter från andra kunder och projekt ger alla förutsättningar för att förbättra det egna företagets processer, strukturer och arbetssätt. Varför inte ta tillvara på denna möjlighet att förbättra din egen verksamhet. Nya friska ögon är så värdefullt.

Du som chef i kundföretaget har ett ansvar även för konsulternas arbetsmiljö och att de trivs hos er. Ta väl hand om alla medarbetare – anställda som konsulter, det vinner alla på!

När en inhyrd konsult väljer att avsluta sitt uppdrag hos ditt företag är det viktigt att du tänker dig för hur du agerar och kommunicerar. Ingen slutar helt… det är viktigt för ditt företags varumärke att även före detta konsulter är goda ambassadörer för ditt företag.

ANNONS
ANNONS

Genom åren har jag sett hur otroligt barnsligt och oprofessionellt chefer agerar när någon säger upp sitt uppdrag (det har jag själv tyvärr gjort vid ett par tillfällen – men inte längre och det var i början av min chefskarriär så det torde vara preskriberat nu).

Från att konsulten varit så bra, feedbacken till dem har varit övervägande positiv så blir konsulten paria, en svikare och chefen börjar prata om bristande engagemang och förtroende. Så oerhört dåligt. Säger i och för sig en hel del om ledarskapet och ger en ökad förståelse för varför konsulten väljer att lämna företaget.

Mitt råd till er chefer som inte klarar av att någon säger upp sig – oavsett om det är en anställd eller någon som har ett uppdrag hos er – är att träna upp er självkänsla. Det är aldrig roligt med separation oavsett relation men det är alltid roligare att visa varandra respekt och önska varandra lycka till än att börja tala illa om någon som du själv ofta valt att anställa eller anlita.

Om du talar illa om de som lämnar ditt företag så talar du samtidigt om att du själv har dåligt omdöme som anställer/anlitar en person som du helt plötsligt tycker är så dålig och du visar på riktigt svagt ledarskap.

När du i stället talar gott om dem, önskar dem lycka till, visar du bara att du är en bra och trygg ledare som med ditt ledarskap har hjälpt en medarbetare/konsult att ta ett steg till i sin karriär genom att hon/han arbetat tillsammans med er.

Värt att tänka på:
Även konsulter tillfrågas av omvärlden hur ni fungerar som arbetsgivare, kund, leverantör och så vidare. Det glöms tyvärr ofta bort!