I dag står att läsa i pressen om att en handfull tyska bilkoncerner förra året gick samman och förvärvade teknik/infrastruktur av Nokia för att långsiktigt säkra en hållbar egen framtid. Biltillverkarna köpte Here, en karttjänst som ska konkurrera med Google. Hatten av för dem!

ANNONS

Ett till ”globalt herravälde” är möjligen precis vad ingen annan än bil-gruppens aktieägare behöver.  Onormalt sunt är dock att marknadens aktörer börjar kränga sig ur senare års monopolinlåsningar, som är direkt hämmande för dem.

Mina egna kunskaper om bilbranschen stannar vid att köra bilen och navigera GPS:n, men min poäng är att artikelns innehåll i allra högsta grad träffar fler branscher, inte minst den digitala mediebranschen, som skulle må bra av en dos av detta uppvaknande.

De traditionella medierna är, om någon missat det, under konsolidering och under ett stort tryck från samma eller liknande globala monopolaktörer och bör se detta exempel på hur de själva skall färdas framåt. Google och Facebook tar i dag 85 procent av alla digitala annonsintäkter och står för 104 procent av tillväxten, vilket betyder att alla andra mer eller mindre krymper.  Men observera att det alltså är faktisk tillväxt som gäller inom annons. Och det har aldrig tidigare funnits mer annonspengar än nu i omlopp.

Betänk i det här scenariot att en majoritet av globala och lokala traditionella mediebolag förlitar sig till dessa två monopolisters ”goda vilja”.

Det sker bland annat genom att mediebolagen frivilligt upplåter både sitt journalistiska innehåll och ofta även sitt annonslager (mediebolagens ofta enda väsentliga driftstillgångar) till dessa aktörer med förhoppningen att de ska…vadå, ”hjälpa dem”?

Mediernas egna anställda talar och agerar glatt och ogenerat om rent tokiga affärsmodeller som enbart stärker monopolisternas framtidsutsikter, och samtidigt lämnar sina egna arbetsgivares framtidsutsikter fortsatt drivandes vind för våg.  

Alltså:
Jag hoppas på ett snart uppvaknande i min bransch!

Henrik Lohk

ANNONS
ANNONS

Gästkrönikören är entreprenör i det svenska utvecklingsbolaget Adtoma AB, som verkar  inom Ad/Pub Tech. Henrik Lohk var även verksam i Doubleclick 1996-2001. Doubleclick förvärvades av Google 2007.

MISSA INTE: ”En hållbar affär för digitala media” [Dagens Media] >