Dagens PS

Vändpunkt? Nu kommer ny bedrägeri-dom 

Bedrägeri
Nordea kan tvingas återbetala 100 000 kronor (Foto: Marcus Ericsson/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 11 nov. 2024Publicerad: 11 nov. 2024

Konsumentombudsmannen vill få Nordea att ersätta en man som lurats på drygt 100 000 kronor. Under måndagen kommer domen som på sikt kan bli en vändpunkt.  

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Historien tog sin början förra året. Då förde en pensionär över 100 000 kronor till vilka han trodde var Nordea, något bland annat News55 skrivit om. 

I själva verket blev mannen utsatt för bedrägeri. 

Vägrade ersätta 

Nordea har sedan dess vägrat ersätta den drabbade mannen. Detta eftersom det var mannen själv som förde över pengarna. 

Detta ansåg dock Konsumentombudsmannen, KO, var fel, och stämde därför Nordea för att få saken prövad i domstol. 

I oktober inleddes domstolsförhandlingen och den 11 november kommer domen som på sikt kan komma att påverka tusentals svenskar som blivit utsatta för telefonbedrägerier, rapporterar Dagens Nyheter

ANNONS

Senaste nytt

Förändring på gång? 

Frågan handlar om vad som egentligen är en ”behörig transaktion”. 

Enligt KO bör bankerna vara skyldiga att ersätta kunder, även om de själva genomför överföringen i tron att de pratar med banken. 

ANNONS

“Vi ser ju att den här frågan är så viktig för så många människor att det är bra om domstol tittar på det också. Vitsen med detta är att klarlägga hur juridiken egentligen ser ut”, säger Kristofer Johannesson, biträdande Konsumentombudsman, till DN.

Bankens ansvar i bedrägerier

KO vill också att domstolen klargör bankernas ansvar när kunder visar avvikande beteenden, som i det här fallet när en kund plötsligt överför hela sin besparing. 

“Hur många gånger har någon haft behov av att utfärda ett nytt bank-id och sedan väldigt nära inpå det föra över hela sitt livs besparingar till någon annan? När så avvikande mönster förekommer, vad har banken för ansvar att vidta någon åtgärd”, frågar sig Johannesson. 

Oavsett måndagens dom förväntas fallet gå vidare till högre instanser, vilket kan ge klara regler för hur bankerna ska hantera bedrägeridrabbade kunder i framtiden.

Läs också:

Kravet: Bankerna ska göra mer mot bedragarna. Dagens PS

Här minskar – och ökar – bedrägerierna. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]