Storsatsande lågprisflygbolaget Norwegian pressas av allt högre förluster.

ANNONS

Nu ska bolaget börja samarbeta med konkurrenten Sterling.

Norwegian som på senare år har expanderat kraftigt gjorde under första halvåret i år en förlust på 267 miljoner kronor före skatt – trots att antalet passagerare ökade med 50 procent.

Det är en försämring med drygt 300 miljoner kronor, jämfört med motsvarande period förra året.

Bolaget har satsat stenhårt på att växa de senaste åren. Förra året köpte Norwegian Finnairägda Fly Nordic och bolaget har öppnat nya flyglinjer och satsat hårt på att förnya flygplansflottan.

Men även om passagerarna strömmar till är lönsamheten hårt pressad av den vikande flygmarknaden och inte minst på grund av de skyhöga bränslepriserna.

Därför har bolaget nu beslutat inleda ett samarbete med Sterling, vars lönsamhet också är pressad.

ANNONS
ANNONS

Samarbetsformen kallas för code share och innebär att de båda bolagen var för sig kommer marknadsföra, prisssätta och sälja biljetter på tio destinationer, men samarbeta om produktionen. Norwegian kommer ansvara för flygningarna från Oslo och Sterling flygningarna från Stockholm.

”Det nya samarbetsavtalet gör att båda bolagen kan utnyttja sina respektive flygflottor och övriga resurser på ett betydligt effektivare sätt”, skriver Norwegian vd Björn Kjos i ett pressmeddelande.