En ny global studie visar att svenskar hör till de mest kostnadsfokuserade konsumenterna i världen, inte minst när det gäller våra streamingtjänster.
Sverige sticker ut – fler skrotar abonnemangen


Mest läst i kategorin
Enligt undersökningen, som är genomförd av konsult- och revisionsbolaget EY, har 43 procent av alla svenska hushåll sagt upp, eller planerar att avsluta, en streamingtjänst under året. Det är fler än fjolårets 37 procent.
Vill spara pengar
Den vanligaste orsaken till uppsagda tjänster är att man helt enkelt vill hålla nere utgifterna. Nästan hälften avslutar digitala tjänster just för att spara pengar.
Studien ”Decoding the digital home” bygger på svar från drygt 20 500 hushåll i 14 länder, varav 1 500 i Sverige, och kartlägger hur konsumenter använder uppkopplade tjänster i hemmet.
Missa inte: Åk inte hit – om du söker billig skidåkning i vinter. Dagens PS
Senaste nytt
Hoppar mellan tjänster
Svenskarnas beteende präglas också av ett mer taktiskt användande. En fjärdedel uppger att de tecknar och avslutar abonnemang baserat på specifikt innehåll.
Det handlar bland annat om att:
- Återaktivera tjänster för att sträckkolla populära serier (11 procent).
- Teckna ett abonnemang för ett särskilt program eller evenemang – och avsluta direkt efteråt (14 procent).
Globalt växer streamingmarknaden fortsatt kraftigt, men konsumenterna uttrycker samtidigt allt större oro för ytterligare prishöjningar vilket driver kraven på att varje tjänst tydligt ska motivera sitt pris.

Låg betalningsvilja för sport och premium
Trots kommande stora sporthändelser, bland annat vinter-OS i Milano Cortina 2026, är betalningsviljan för sportinnehåll i Sverige lägre än i omvärlden.
Endast 32 procent av svenska hushåll är villiga att betala extra för sport, jämfört med 37 procent globalt.
Lika många kan tänka sig att betala för reklamfri TV. Samtidigt är bara 23 procent beredda att lägga mer pengar på innehåll i Ultra HD/4K eller familjedelning.
“Att betalningsviljan för premiuminnehåll är lägre i Sverige än globalt visar att konsumenterna inte accepterar prispåslag utan tydligt mervärde”, säger Charlotta Kvarnström, partner och rådgivare inom teknik-, media- och telekomsektorn på EY, i ett pressmeddelande.
Streamingen har blivit dyrare
Att fler svenskar skrotar abonnemangen är förvisso inte helt märkligt, sett till den senaste tidens prishöjningar.
Senast i november rapporterade PS att flera streamingjättar har höjt sina priser under hösten.
Vill du få dagens viktigaste nyheter direkt i inkorgen?
Bland annat har Disney+, som höjde sina priser för bara några månader sedan, höjt sitt premiumabonnemang med 20 kronor, till 159 kronor i månaden. Reklamvarianten stiger i sin tur till 69 kronor.
HBO Max har följt efter. Deras standardabonnemang har nu stigit från 129 till 149 kronor medan premiumabonnemanget nu kostar 189 kronor.
Vill samla allt på en plats
En annan orsak till skrotandet kan vara att många svenskar upplever marknaden som rörig. Enligt EY:s undersökning tycker:
- 54 procent att det finns för många streamingplattformar.
- 42 procent tycker det är frustrerande att behöva växla mellan olika tjänster.
- 45 procent kan tänka sig att betala mer om allt innehåll samlades på en gemensam plattform.
“Vi ser att streamingtjänster behöver anpassa sig till en aktiv och prismedveten publik, som också blir allt mer oroliga för ytterligare prishöjningar”, säger Charlotta Kvarnström. Hon avslutar:
“Svenska konsumenter växlar snabbt mellan tjänster, ställer höga krav på transparens och vill ha bättre anpassade paket. För plattformar innebär det att tydliga paket och en mer sammanhållen upplevelse kan bli helt avgörande framöver, i praktiken en fråga om att vinna eller försvinna på en allt mer krävande marknad”.
Läs också: “Terrorfinansiering”: Hälften av assistansbolagen kopplas till brott. E55

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.












