Dagens PS

Svenskarnas nota: 40 miljarder i misslyckade köp

Svenskarna förlorar 40 miljarder på misslyckade köp
Sommarpris? Kanske det. Svenskarna förlorar 4,2 miljarder per år på misslyckade bilköp och 40 miljarder varje år på misslyckade köp totalt. (Foto: Tomas Oneborg/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 09 maj 2025Publicerad: 09 maj 2025

De mest misslyckade köp vi gör? Begagnade bilar. Det är vad svenskarna klagar mest på och som vi förlorar miljarder på varje år.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Köp av begagnad bil är det som svenska konsumenter klagar mest på och dessutom det som orsakar de största kostnaderna. Detta enligt en ny studie som Konsumentverket presenterar.

När vi gör ett köp där något sedan går fel, leder det ofta till att vi förlorar både tid och pengar.

Det kan gälla såväl varor som inte fungerar som de ska eller tjänster som inte utförs enligt önskemål.

Svenska bilköpare blåsta på miljarder – begagnatköp värst. Dagens PS

40 miljarder förlorade totalt

Gemensamt och totalt kallas detta ”konsumentskada” och totalt för hela 2024 beräknas svenska konsumenter ha förlorat svindlande 40 miljarder kronor på misslyckade affärer.

Det motsvarar 6 000 kronor per konsument och det enbart det senaste året.

Konsumentskadan var dessutom och dessvärre i princip lika hög 2023. Däremot skiljer det sig en hel del när det gäller vissa marknader när de två senaste åren jämförs.

Framför allt har konsumentskadan för köp av bilar och då främst begagnade sådana, ökat kraftigt.

ANNONS

I dag motsvarar våra misslyckade bilaffärer nu drygt tio procent av den totala svenska konsumentskadan, högst av alla kategorier.

ANNONS

Senaste nytt

Misslyckade köp ”handlar om stora summor”

”Det handlar alltså om stora summor som du som konsument riskerar att stå för. I Sverige har vi tre års reklamationsrätt på varor och tjänster och kan med hjälp av den kräva ersättning när köpet blir misslyckat. Det är det enda sättet om man inte vill drabbas”, konstaterar Konsumentverkets analytiker Andreas Gårdlund.

Studien visar även att unga vuxna, 18-25 år, drabbas i högre grad än äldre konsumenter.

”Tyvärr är unga vuxna också den grupp som känner sig minst trygga med att klaga vilket är oroväckande”, menar Andreas Gårdlund.

Metoden för att beräkna konsumentskada bygger på EU-kommissionens vägledning.

Resultatet från undersökningen som gjordes 2023 har uppdaterats utifrån en ny mätning av förekomsten av konsumentskada hos drygt 1 500 respondenter, genomförd i slutet av 2024.

Topplistan/Här förlorar svenskarna mest pengar

* Köp av nya och begagnade fordon 4,2 miljarder kronor

ANNONS

* Hantverkstjänster 3,6 miljarder kr

* Telekomtjänster (mobiltelefon, internet och tv-kanaler) 3,4 miljarder kr

* Ny- och större tillbyggnation av hus 2,7 miljarder kr

* Lån/bank 2,0 miljarder kr

(Källa: Konsumentverket)

Topplistan/Så här mycket förlorar vi i snitt

Här är områdena där vi förlorar mest pengar i snitt när ett köp går fel

* Ny- och större tillbyggnation av hus 42 000 kronor

* Köp av fordon 20 000 kr

ANNONS

* Fastighetsmäklartjänster 19 000 kr

* Juridiska tjänster 18 000 kr

(Källa: Konsumentverket)

Förlorade 290 000 – får hjälp att stämma banken. Dagens PS

Försäkringsbolag kritiseras – oskäliga villkor i hemförsäkringen. Realtid

Experter: Så sparar du flera tusen kronor 2025 “Försäkringar…” E55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS