Säkerhetsbranschen växer snabbt när svenskar satsar på larm och kamerabevakning. Samtidigt visar statistiken att brottsligheten minskar.
Säkerhetsbranschen rusar – trots minskad brottslighet


Mest läst i kategorin
Svenskarna lägger allt mer pengar på larm och skyddstjänster. Men brottsstatistiken visar en annan bild, och kritiker menar att branschen spelar på människors rädsla.
Missa inte: Forskare upptäcker plötsligt skifte – då accelererar åldrandet. Dagens PS
Branschen rusar
Säkerhetsbranschen går starkt. Mellan 2019 och 2023 ökade omsättningen med hela 33 procent, från 88 till 117 miljarder kronor. Dagens Industri skriver att utvecklingen drivs av en ökad känsla av otrygghet bland både företag och privatpersoner.
Efter flera år med skjutningar och sprängningar uppger nu en femtedel av bostadsrättsägarna att de inte känner sig trygga i sina hem. Samtidigt vill 27 procent ha mer kamerabevakning i sina bostadsområden, enligt en rapport från 2024.
Och försäljningen av övervakningskameror ökar samtidigt kraftigt. Enligt SVT har flera elektronikkedjor rapporterat en försäljningsökning på över tio procent under årets första halvår, och en butik uppger hela 75 procents ökning jämfört med samma period i fjol. Antalet anmälningar mot privata kameror har också ökat med 40 procent.

Ett exempel på branschens expansion är säkerhetsföretaget Cubsec, som erbjuder inbrottslarm, övervakningskameror och personskydd. Bolaget ökade omsättningen med 25 procent under 2024 och har vuxit med 157 procent på fem år.
”Säkerhetsläget i Sverige är fortsatt högre än normalt, och trycket på att avlasta offentligheten i trygghetsarbetet kommer hålla i sig även framgent”, skriver bolaget i sin årsredovisning.
Kritik mot ”rädslans kultur”
Men trots branschens starka tillväxt visar statistik från Brottsförebyggande rådet (Brå) att flera brottskategorier, bland annat skjutningar och villainbrott, faktiskt minskar.
Mats Alvesson, professor vid Ekonomihögskolan i Lund, är kritisk till utvecklingen:
”Jag menar att vi lever i en rädslans kultur där många vill sälja oro. Orosmånglarbranschen kan alltid argumentera för ännu mer säkerhet, för vem vill ha mindre säkerhet?”, säger han.
Han menar att människor ofta överskattar riskerna för att drabbas av brott:
”Många studier visar att människor har kraftigt förvrängda uppfattningar om risker”, säger han.
Jeanette Lesslie Wikström, vd för Säkerhetsbranschen, bemöter kritiken. Hon betonar att hotbilden förändrats och att företag behöver skydda sig på nya sätt:
”Vi har ett allmänt säkerhetsläge som gör att fler ser över sin säkerhet och de lösningar man har för att skydda sin verksamhet. Även om brottsligheten generellt minskar kan du som företag möta andra typer av hot”, säger hon.
Läs också: Forskare: Dessa livsstilsval kan bromsa kognitiv nedgång. Dagens PS
Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Cyberhot driver på
En annan förklaring till den växande marknaden är ökade cyberhot. Johan Nykvist, vd på säkerhetskonsulten 2Secure, beskriver utvecklingen:
”De brott mot företag som har ökat mest är sabotage, industrispionage, sabotage och brott kopplade till organiserad brottslighet”.
Efter Rysslands invasion av Ukraina har hoten mot svenska företag blivit fler och mer sofistikerade. Hackningstjänster säljs numera som prenumerationer på darkweb, komplett med kundsupport.
”Om hackare hittar ett hål i ett företags it-skydd kan de sälja det. Priserna har legat mellan 1.000 och 5.000 dollar, ungefär 10.000 till 50.000 kronor”, säger Nykvist.
Trots att statistiken visar minskad brottslighet fortsätter företagen att lägga stora summor på säkerhetsanalyser och skydd. En fullständig genomgång av ett företags säkerhet kan kosta över 100.000 kronor, en kostnad som fler bolag nu anser vara nödvändig för att möta dagens hotbild.
Läs även: 4 000 år gammalt egyptiskt fynd avslöjar okänd detalj. Dagens PS
Läs även: Miljonlön i sikte? Då ska du välja de här yrkena. Dagens PS

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.