Modebolaget går som en raket på börsen till skillnad mot den svenska klädjätten.

För H&M har börsresan inte varit någon rolig historia under lång tid.

Men för familjen Perssons japanska konkurrent, modekedjan Uniqlo, är läget det rakt motsatta. Enligt Di rusade ägaren av klädbolaget, Fast Retailing, till högsta nivån sedan slutet av 2015 på tisdagen på nyheten om att kedjans jämförbara försäljning under november i Japan ökade med 8,9 procent jämfört med föregående månad.

Det här fick aktien att gå upp med som högst 3 procent. Börshandeln avslutades med ett plus på 0,7 procent för aktiekursen medan Tokyobörsen i sin helhet backade.

Sedan september är modebolagets aktiekurs på plus med 45 procent, framgår det i Di-artikeln.

Enligt tidningen är Fast Retailing världens tredje största klädkedja efter H&M och Zaras ägare Inditex.

Uniqlo uppges ha försökt etablera sig i Sverige tidigare, det ska också ha ryktats under året om butik i Stockholm.

ANNONS
ANNONS

Det bör sägas att den japanska modekedjan i augusti redovisade sina sämsta siffror på sex år. Bolaget har även, enligt Di, haft uppenbara problem med sin online-handel.

Förra veckan uppges Uniqlos e-handelssajt ha kraschat i samband med en nationell kampanj.