Dagens PS

Coronakris – men inte för svensk e-handel

Postnords e-barometer visar återigen på en historiskt hög tillväxt, närmare bestämt 39 procent under tredje kvartalet jämfört med samma period 2019. (Foto: TT)
Postnords e-barometer visar återigen på en historiskt hög tillväxt, närmare bestämt 39 procent under tredje kvartalet jämfört med samma period 2019. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 14 maj 2020Publicerad: 14 maj 2020

“Det är väldigt tydligt att svenskarnas e-handelskonsumtion har ökat kraftigt under pandemin.”

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord, i ett pressmeddelande från Postnord där e-handeln under första kvartalet redovisas.

Av rapporten framgår att e-handeln växte med 16 procent under första kvartalet. Sett till konsumenternas självuppskattade konsumtion ökade e-handeln med 32 procent från februari till mars som en direkt effekt av coronavirusets utbrott.

Apoteks- och dagligvaror har sålt i särklass mest under kvartalet, plus 37 procent respektive plus 27 procent, visar Postnords siffror.

“Många äldre konsumenter som annars inte brukar handla på nätet har nu upplevt ett större behov, eftersom man tvingas undvika fysiska butiker. Förhoppningsvis har det varit en positiv upplevelse och något som kan underlätta vardagen för den här konsumentgruppen även efter corona”, säger Carl-Fredrik Teder på Postnord.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS