”Det är väldigt tydligt att svenskarnas e-handelskonsumtion har ökat kraftigt under pandemin.”

Det säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord, i ett pressmeddelande från Postnord där e-handeln under första kvartalet redovisas.

Av rapporten framgår att e-handeln växte med 16 procent under första kvartalet. Sett till konsumenternas självuppskattade konsumtion ökade e-handeln med 32 procent från februari till mars som en direkt effekt av coronavirusets utbrott.

ANNONS
ANNONS

Apoteks- och dagligvaror har sålt i särklass mest under kvartalet, plus 37 procent respektive plus 27 procent, visar Postnords siffror.

”Många äldre konsumenter som annars inte brukar handla på nätet har nu upplevt ett större behov, eftersom man tvingas undvika fysiska butiker. Förhoppningsvis har det varit en positiv upplevelse och något som kan underlätta vardagen för den här konsumentgruppen även efter corona”, säger Carl-Fredrik Teder på Postnord.