Har någon stulit ditt betalkort från ditt hem? Då kan du få ta smällen själv – om du har ett öppet fönster. Nu reagerar Konsumentverket.
Öppet fönster? Då får du skylla dig själv om tjuven kommer


Mest läst i kategorin
Granskningen heter ”Granskning av villkor för obehöriga transaktioner med debet- och kreditkort” och kommer från Konsumentverket.
Den handlar om att Konsumentverket har granskat avtalsvillkor för obehöriga transaktioner med debet- och kreditkort hos åtta företag.
Granskningen visar att flera företag har villkor som strider mot svensk lag.
Hur trygg är din närvaro online? Dagens PS
Hotellrummet? Inte godkänt
Flera företag ställer nämligen krav som går långt utanför vad lagen tillåter. Vissa företag förbjuder i sina villkor kunderna att förvara sina kort i låsta hotellrum.
Andra villkor är att man inte får ha debet- eller kreditkorten bakom ryggen i exempelvis en ryggsäck eller hemma i bostaden om man har ett öppet fönster
Det här är villkor som Konsumentverket menar är oproportionerliga och oskäliga.
”Konsumenten har ett ansvar att vara försiktig, men villkoren får inte inskränka handlingsutrymmet på ett sätt som går emot lagens syfte”, säger Konsumentverkets jurist Emelie Rogner.
PIN-koderna som är lättast att knäcka – är din med på listan? Dagens PS

”Lagstiftningen är tydlig”
Granskningen visar även att vissa företag har villkor som innebär att konsumenten kan behöva betala flera självriskbelopp, något som strider mot lagens begränsningar.
Konsumentens ansvar ska enligt lagen vara begränsat till ett belopp, även vid flera obehöriga transaktioner.
”Lagstiftningen är tydlig med att konsumentens ansvar ska vara begränsat. Villkor som innebär flera självriskbelopp riskerar att urholka det skydd som konsumenten har rätt till”, säger Martin Olsson, även han jurist på Konsumentverket.
Strider mot lagen
En tredje olaglighet Konsumentverket uppmärksammat är villkor som ger företag rätt att dra tillbaka pengar från kundens konto efter att en återbetalning gjorts.
Det kan ska om företaget ändrar sig och i efterhand bedömer att en transaktion varit obehörig, men enligt Konsumentverket strider sådana villkor mot lagen.
Konsumentverket kommer att inleda riktade tillsynsärenden mot de företag där brister har identifierats. Företagen ges dock möjlighet att yttra sig och rätta till villkoren frivilligt.
De bolag som granskats av Konsumentverket är Entercard, Länsförsäkringar bank, Noba Bank Group (Bank Norwegian), Nordea, SEB Kort, Skandiabanken, Handelsbanken och Swedbank.
KO stämmer mobiloperatör: Saknar telefonnummer. Dagens PS
Myndighet vill förbjuda telefonförsäljning – branschen rasar. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.













