Prishöjningarna slår hårt. Men nu visar statistik från Prisjakt både hur svenskarna lärt sig lura prishöjningarna och hur vi satsar stenhårt på energisnåla produkter.

ANNONS

Du har hört det förut och kanske till leda. Inflationen är tillbaka efter att ha vilat sig i form ett par decennier och allt som rör sig har blivit dyrare att förflytta när alla drivmedel stigit i pris vid sidan av elpriser som fått oss att vråla ”watt the fuck” i tid och otid.

Men vi har samtidigt blivit smartare och lärt oss att runda prishöjningarna. Det visar prisjämförelsesajten Prisjakt i sin statistik.

Jagar budgetalternativ

Prisjakt visar att vi jagar rätt på billigare alternativ när priserna höjs på olika produkter.

Sajten kan konstatera att de drygt 400 000 produkter man analyserat i snitt ökat med drygt 4 procent i pris.

Men det pris vi konsumenter faktiskt väljer har bara stigit 0,8 procent, genom att vi letar mer efter ett bättre pris.

Resultatet blir att även om det är en hög prisökning generellt så ökar inte det snittpris vi i slutänden väljer lika mycket.

Prisjakt har fler exempel. Ryggsäckar har i snitt ökat med 9,2 procent i snitt – det pris vi väljer med 5,94 procent.
Robotgräsklippare är ett annat exempel med en prisökning i snitt på 3,72 procent – medan det pris vi faktiskt väljer att betala stigit med 1,76 procent.

Letar energisnålt

Samtidigt har – i elprisernas spår – jakten på energisnåla produkter blivit alltmer intensiv, visar Prisjakt.

ANNONS
ANNONS

Väldigt många fler söker på energiklass när man letar varor och priser på sajten, plus 58 procent i sådana sökningar första halvåret i år jämfört med 2021.

Allra viktigast är energiklass när det gäller tv-apparater där 84 procent fler nu kolla energiåtgång, följt av torktumlare (+79 procent), kylskåp (+45), diskmaskiner (+38) och tvättmaskiner (+37).

Läs även: Börsens största hopp – lägre inflation [Dagens PS]