Spana in vilka företag som tar bäst hand om sina kunder – bransch för bransch.
Rapport: Här får svenska kunder bäst service


Mest läst i kategorin
Listorna har tagits fram av undersöknings- och actionplattformen Brilliant Future och omfattar 130 svenska organisationer.
Insamlingen av data har pågått sedan januari 2019 och sammanlagt har tre miljoner kundundersökningar genomförts i Sverige, framgår det i ett pressmeddelande.
“Vår data ger gång på gång insikter om att engagerade medarbetare skapar lojala kunder och påverkar resultatet på sista raden”, säger Andreas Ferm, vd på Brilliant Future, i en kommentar.
Branscherna i fokus för kartläggningen är bank, energi, finansiella tjänster, försäkring och handel, men även kommuner som uppvisar föredömlig medborgarservice finns med.
Företagen som levererar bäst kundservice i sin bransch:
Bank
1. Volvofinans Bank
2. SEB Kort
3. Swedbank
Energi
1. Enkla Elbolaget
2. Mälarenergi
3. Öresundskraft
Finansiella tjänster
1. SevenDay Bank
2. Tieto Evry Credit Solutions, före detta Emric
3. Qliro
Försäkring
1. Länsförsäkring Kronoberg
2. Lärarförsäkringar
3. Länsförsäkringar Skaraborg
Handel
1. Clas Ohlson
2. Ikea
3. Komplett
Kommun
1. Ängelholms kommun
2. Norrtälje kommun
3. Varbergs kommun

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.