Fartygssimuleringar har krävts för att utreda om hamnen kan ta emot det 400 meter långa och 59 meter breda fartyget. Lastkapaciteten är 18.000 containrar. Uppställda på en rad skulle lasten från ett enda fartyg räcka 11 mil.

”Detta är oerhört viktigt för svensk industri. Ska man våga investera i Sverige är det viktigt att ha en direktlinje till Asien. Och Göteborg är en av få hamnar som kan ta emot fartyg av denna storlek”, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs hamn, till TT.

ANNONS
ANNONS

Nästa generations fartyg – som kallas Triple E – byggs just nu på varv i Sydkorea. De fartyg som rederiet Maersk Line kommer att köpa in kommer att gå mellan Europa och Asien. I Europa kommer jättefartygen, förutom Göteborg, att anlöpa hamnarna Gdansk, Århus, Rotterdam och Bremerhaven (Tyskland).

Exporten från Sverige består till stor del av papper, trävaror, stål och industrikomponenter. Importen består mest av kläder, elektronik, livsmedel, möbler och allt annat som vi konsumerar.