Kundnöjdheten i den svenska energibranschen fortsätter att ligga på nivåer som klassas som kritiskt låga. “Krånglig” och “svår att förstå” är några omdömen.
Larmet: Elhandeln upplevs som krångligare än någonsin


Mest läst i kategorin
Enligt årets SKI Energi-undersökning sjunker branschens kundnöjdhetsindex till 62,4, jämfört med 63,4 året innan. Svenskt Kvalitetsindex (SKI) ser en tydlig negativ trend som omfattar både privat- och företagskunder. Branschen upplevs som svår att förstå och navigera i, särskilt i en tid präglad av prisrörelser, kriser och politisk osäkerhet.
Fortsatt negativ trend
”Branschen har svårt att ta sig ur den negativa trenden och kraven på energibolagen ökar, framför allt från företagskunder som efterlyser mer information, närhet och proaktivitet”, säger SKI:s vd Johan Parmler.
Ett växande kundintresse för detaljer och prissättning ställer högre krav på tydlighet och enkelhet menar han ochbetonar att ”kunderna är mer pålästa och vill förstå vad de betalar för” och att branschen därför måste prioritera att göra kundupplevelsen mer lättillgänglig.
Läs mer: Det här kan bli en följetång för Vattenfall (Dagens PS)
Branschens egen bild bekräftar läget. I en tidigare SKI-studie pekade beslutsfattare på komplexa regelverk och brist på politisk långsiktighet som betydande hinder, något som enligt projektledaren Lovisa Svensson märks direkt i kundernas upplevelse.
Senaste nytt
”Allt mer komplex”
Hon konstaterar att ”det är en produkt som blivit allt mer komplex, både för kunder och leverantörer”.
Trots den generella nedgången finns tecken på förbättring, främst inom fjärrvärme där kunderna upplever ökad proaktivitet och ett större mått av värdeskapande. Även elhandel för privatkunder visar en positiv vändning efter fjolårets tapp, även om nivåerna fortfarande ligger under godkänt.
Läs mer: Fler klagomål på elhandelsbolag når Energimarknadsinspektionen (Realtid)
Den tydligaste försämringen sker inom elnät, där kundnöjdheten nu faller under 60-strecket – gränsen för uttalat missnöjda kunder. Eftersom kunderna inte kan välja nätägare får andra faktorer större betydelse.
”Det faktum att kunderna inte kan välja nätägare gör att image, information och service blir avgörande”, säger Johan Parmler.
För att vända utvecklingen menar SKI att branschen behöver stärka sin kundcentrering, utveckla mer transparent kommunikation och skapa enklare, mer förutsägbara kundresor.
Sammanfattningsvis krävs ”närhet, förenklade processer och ett tydligare ansvarstagande för att återvinna kundernas förtroende i en allt mer komplex och oförutsägbar energimarknad”, skriver SKI.

Jag har jobbat över trettio år som journalist. Mest med ekonomi- och arbetsmarknadsjournalistik. Men också med grävande journalistik och politik. Jag är väldigt sportintresserad och håller Västerås SK högt. Dessutom är jag en flitig musiksamlare. Har över 7000 skivor.

Jag har jobbat över trettio år som journalist. Mest med ekonomi- och arbetsmarknadsjournalistik. Men också med grävande journalistik och politik. Jag är väldigt sportintresserad och håller Västerås SK högt. Dessutom är jag en flitig musiksamlare. Har över 7000 skivor.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet












