Dyra privatskolor för barnen och lika dyra lyxbilar för egen del. Två centrala orsaker när nu alltfler personliga konkurser rapporteras.
Konkursvåg: Knäcks av lyxbilar och privatskolor


Mest läst i kategorin
Det är privatskolors avgifter och inkassobolag som driver in skulder för lyxbilar som står i centrum, när hundratals människor med höga inkomster drivs i konkurs, skriver SMH.
Financial Councilling Australia, FCA; vill nu se en översyn av landets kreditlagar efter att forskning har visat hur människor med i grunden god ekonomi och egentligen små skulder kan tvingas i personlig konkurs.
Den takt där personer drivs i konkurs har tredubblats sedan 2019 och sett en betydande ökning de två senaste åren, efter några lugna år under pandemin.
Enligt FCA vidtogs 6 700 åtgärder för att få någon försatt i konkurs mellan 2021-2022 och 2024-2025.
Vändpunkt? Färre konkurser i november. Dagens PS
Minskade under pandemin
Efter pandemin minskade antalet till endast 1 365 under 2022-2023. Men 2024 nådde antaget sedan 2 024 och 41 procent av ansökningarna ledde till personlig konkurs.
Inkassobolag och privatskolor är två av de snabbast växande aktörerna bakom konkursvågen.
2 procent av de senaste årens personliga konkurser beror på att skolor gått till rätten för att driva in skolavgifter.
Sedan 2021 har 128 konkursåtgärder gjorts från olika skolor – 45 av dem under senaste räkenskapsåret.
Australien: 12 miljarder till Putins krig. Dagens PS

Senaste nytt
”Lagarna måste ändras”
Inkassobolag har också blivit mer aggressiva. 2020-2021 stod de för 2 procent av konkursansökningarna, förra året 12 procent.
FCA:s vd Domenique Meyrick menar att Australiens konkurslagar måste ändras. I dag drivs människor i konkurs och förlorar sina hem för skulder som kan vara på 10 000 dollar, motsvarande 61 900 kronor, och det är inte rimligt, anser Meyrick.
”Vår rapport visar att utan starkare skyddsåtgärder och moderniserade lagar riskerar australierna att förlora sina hem och sin försörjning i onödan på grund av relativt blygsamma skulder”, säger hon.
Mercedes och BMW i topp
Av alla bilfinansieringsföretag är det Mercedes-Benz Finance som står för de flesta konkursåtgärderna mot kunder de senaste fyra åren, skriver SMH.
Skatteverket står för 13 procent av konkurserna, i spåren av att ha försökt driva in skatteskulder.
Sedan 2021-2022 har landets 4 stora banker inlett 39 konkursärenden. Under samma period inledde Mercedes-Benz Finance 41, medan BMW Finance startade 34.
Totalt står företag inom fordonsfinansiering för 12 procent av alla konkursärenden – mer än banker och försäkringsbolag tillsammans.
På politikernas bord ligger ett förslag. Förra året tillkännagav dåvarande justitieministern Mark Dreyfus att regeringen planerade reformer för konkurslagarna, där tröskeln skulle höjas till 20 000 dollar.
Dilemma – här vill landet överge klimatmålen. Dagens PS

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.












