Det var en ökning med drygt tre procent jämfört med året före.

ANNONS

Försäljningen ökade också med drygt tre procent, till 27,9 miljarder euro, cirka 245 miljarder kronor.

”Hushållens konsumtion har stärkts på flera marknader. Det är för tidigt att säga att det ansträngda ekonomiska läget är över men det finns positiva tecken. Viktiga konsumentmarknader som till exempel USA återhämtar sig. Vi ser även tecken på en generell återhämtning i Europa, och en ljusning på flera av de sydeuropeiska marknaderna”, skriver Peter Agnefjäll, vd och koncernchef på Ikea Gruppen, i ett pressmeddelande.

De två senaste åren har varit framgångsrika för Ikea. Trots tuffa tider i många länder har både omsättning och vinst slagit rekord. För verksamhetsåret 2012 hade bolaget en omsättning på motsvarande 240 miljarder kronor, en ökning med 9,5 procent från året före. Vinsten ökade fyra procent och nådde en ny rekordnivå på 34 miljarder kronor.

Men tillväxttakten mattades av under förra året. Ordföranden Göran Grosskopf medgav nyligen i en intervju med Dagens Industri att Ikea inte kommer att nå målet att fördubblas i storlek till år 2020. Enligt Grosskopf har bolagets mål visat sig vara ”för aggressivt”.

”Försäljningen har inte utvecklats så snabbt som vi trodde”, sade han.

Ikeas mål är att öka omsättningen till 50 miljarder euro 2020, enligt Peter Agnefjäll, och det är de stora tillväxtmarknaderna, exempelvis Kina, som kommer att vara viktiga för expansionen.

ANNONS
ANNONS

”Vi har ett långsiktigt perspektiv och kommer att fortsätta att utveckla bättre produkter till lägre priser, förbättra varuhusupplevelsen och bli mer tillgängliga för våra kunder, till exempel genom ett utökat serviceerbjudande, e-handel och fortsatt expansion”, säger Agnefjäll i pressmeddelandet.

I dag är Ikeas största marknader Tyskland, USA, Frankrike, Ryssland och Sverige. Möbelkedjan expanderar nu i Kina, och öppnade i fjol två nya varuhus – ett i Shanghai och ett i Ningbo. Även i Uddevalla, spanska Barcelona och kanadensiska Winnipeg öppnades nya Ikea-varuhus. Under året satte Ikea även igång att producera varor i en ny egen fabrik i kinesiska Nantong. 60 procent av Ikeas produktion sker i dag i Europa och 33 procent i Asien. Ikea har 1.046 underleverantörer i 52 länder, enligt rapporten.