Mozzarella, skinka och tuggummi ser ut som vanligt på hyllan. Ändå får du numera mindre vara för pengarna.
Dold prishöjning: Här är 5 varor som krympt i smyg


Mest läst i kategorin
Förpackningen ser ut som den alltid har gjort. Det krävs en noggrann titt på innehållet för att du ska se skillnaden: innehållet har minskat från 250 gram till 200 gram, från 25 bitar till 21.
Fenomenet kallas krympflation – när innehållet i en vara minskar men priset är detsamma.
Enligt prisjämförelsetjänsten Matpriskollen blir fenomenet allt vanligare i svenska matbutiker.
“Att göra en förpackning mindre är inget konstigt, men krympflation innebär dessutom att styckpriset eller kilopriset ökar. Jämförpriset ökar för mig som konsument”, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen, till TV4.
Fem exempel på krympflation i butik
Matpriskollen har identifierat flera konkreta exempel på varor som har blivit mindre, men där priset inte har justerats i samma takt:
- Riven mozzarella: från 250 g till 200 g
- Smörgåsskinka: från 120 g till 105 g
- Svart tångcaviar: från 80 g till 70 g
- Tandtråd: från 40 st till 32 st
- Tuggummi: från 25 st till 21 st
I april tog Konkurrensverket fram en rapport som listade ytterligare varor som drabbats av krympflation. Där nämns bland annat kaffe, där många märken gått från 500 gram till 450 gram. Man nämner även juice, där flera tillverkare gått från 1 liter till 900 eller 850 ml. Även Findus wokgrönsaker har gått från 500 gram till 450 gram.

Senaste nytt
”Slår mot barnfamiljer”
Det är inte bara ost och skinka som krymper. I en intervju med Dagens Nyheter berättar Johanna Hållén, generalsekreterare för Sveriges konsumenter, att man också sett minskade förpackningar på exempelvis blöjor.
Ett exempel är Liberos blöjpaket, som i höstas minskade antalet blöjor i flera förpackningar med upp till 17 stycken – utan motsvarande prissänkning. Priset per blöja steg i tysthet, vilket väckte stor ilska bland småbarnsföräldrar.
“Tar du blöjor, för en barnfamilj slår det väldigt mycket när du går från 34 till 27 blöjor per paket. Priser sjunker, men det steg med sju procent på priset per blöja”, säger Ulf Mazur till TV4.
Läs även: Matpriset en tickande bomb: “Ockerliknande priser”. Dagens PS
Psykologisk prissättning
Flera livsmedelsföretag försvarar sig med att minskningen av deras varor sker för att hålla priset nere, så att konsumenten fortfarande ska ha råd att köpa produkten.
Enligt Arla, som bland annat minskat innehållet i Bregott och Keso mellanmål, handlar det om en psykologisk smärtgräns för vad kunder är villiga att betala.
“Det finns en psykologisk smärtgräns för vad människor vill betala. Ett mindre utlägg där och då kan göra att folk köper varan”, sa Arlas presschef Max Wallenberg till DN.
Men för konsumenten blir det ändå dyrare, bara på ett mer svårupptäckt sätt.
“Jämförpriset hjälper inte mig att se om varan har gått upp i pris sedan igår. Jag kan bara se hur det är nu. Som konsument har jag ingen chans”, säger Mazur.
Krympflationen kommer att öka
“När prisnivån har blivit så hög är det vanligare, för att man upplever att man inte kan höja priserna. Då kommer vi som konsumenter sluta köpa”, säger Ulf Mazur.
Enligt Sveriges konsumenter är krympflation ett fenomen som lär följa med även framåt – särskilt om matpriserna fortsätter att stiga.
“Nu när livsmedelspriserna ökar tror vi tyvärr att krympflationen kommer att öka”, säger Johanna Hållén.
Läs också: Bomarknaden: Nu är det slut på stigande priser. Dagens PS

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.