Den brittiska stormarknadskedjan Tesco förbereder sig för en jul i recessionens tecken. Britter vill ha en ”överkomlig” jul i år, säger dess chef till Reuters. Nu placerar man ut leksaker tidigt i butikerna för att hjälpa dem som vill köpa julklappar lite i taget.

ANNONS

Inflationen i Storbritannien och världen sänker konsumtionsutrymmet, och därmed också hur mycket vi kommer att lägga ut på julklappar och firande. Det konstaterar Reuters. Men många vill ändå spendera lite extra till jul, något som Tesco nu håller på och laddar inför.

I Storbritannien är det vanligt att fira delar av julhelgen på krogar och ute på olika evenemang. Men där tror Tesco att konsumtionen kommer att gå ner betydligt. När britterna söker det billiga alternativet blir det god mat och dryck i glada vänners lag – hemma.

Hemmatrenden syns redan i att matkedjan säljer mer i sitt premiumsortiment nu än tidigare – ett tecken på att vi hellre lyxar hemmavid än på krogen just nu.

För vintersäsongen har Tesco därför tagit in mer alkoholhaltig dryck – både öl, vin och sprit – och räknar med mer matförsäljning än tidigare.

Köper leksaker till barnen – i omgångar

En annan trend som man räknar med är att konsumenterna kommer att vilja ”jämna ut” sina kostnader.

Det innebär att de kommer att köpa billigare julklappar till färre personer, förmodligen också i omgångar så att inte alla kostnader ska landa december månad. Tescos sätt att hantera det har varit att placera ut ett större lager leksaker i butikerna redan tidigt under hösten.

ANNONS
ANNONS

”Vi tror att gåvorna i år kanske kommer att vara mindre och riktas till en snävare grupp av familj och vänner, och vi anpassar oss för till trenden”, säger Tescos vd Ken Murphy till Reuters.

Läs också:

Julklapparna som såldes på Tradera [Dagens PS]
Fem fantastiska brädspel att ge bort i jul [Dagens PS]