Dagens PS

Svenskarna vill inte låna ut sin bostad

svenskarna bostad
Vissa saker delar svenskarna gärna med andra, men helst inte sin bostad och kläder, enligt en ny undersökning. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 23 nov. 2021Publicerad: 13 sep. 2021

Vissa saker delar svenskarna gärna med andra, men helst inte sin bostad och kläder, enligt en ny undersökning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Delningsekonomins tjänster uppges växa snabbt och många tycks även vara villiga att dela saker med andra för miljöns och klimatets bästa, men även för den egna plånbokens skull, enligt en ny undersökning.

Bakom rapporten där drygt 1 000 svenskar tillfrågats står teknikföretaget Freetrailer som berättar att så många 6 av 10 av de svarande, 60 procent, kan tänka sig att använda delningstjänster.

Den äldre generation delar helst fordon, redskap och verktyg med andra, men är inte lika sugna på att dela kontorsyta, hemelektronik och underhållning/media. Det är däremot yngre. I alla fall i betydligt högre utsträckning än äldre.

Delar helst inte kläder och bostad

“Att allt fler svenskar kan tänka sig att använda delningsekonomiska tjänster ser vi som otroligt positivt. Vår undersökning visar att allt fler har upptäckt de positiva effekterna som finns i att dela prylar som verktyg och fordon. Framför allt är det bättre för plånboken och miljön eftersom att du kan låna sakerna vid behov istället för att själv köpa saker som sedan står och dammar hemma”, säger Johan Wijkander, country manager Sverige på Freetrailer.

Trots att de flesta kan tänka sig att dela saker med andra och att delningsekonomiska tjänster blivit allt mer etablerat, finns det vissa saker svenskarna gärna behåller för sig själv.

Kläder är en sådan grej. Så mycket som 43 procent kan inte tänka sig att dela kläder med andra.

Även att låna ut sin bostad är svenskarna något skeptiska mot – framför allt den något äldre generationen. I åldersgruppen 50-59 svarar 32 procent att de inte kan tänka sig att låna ut sin bostad, vilket kan jämföras med 26 procent i åldersgruppen 18-29.

ANNONS

Det delar svenskarna gärna:

1. Verktyg 36 procent

2. Fordon 31 procent

3. Fritidsartiklar 22 procent

Det vill svenskarna inte dela:

1. Kläder 43 procent

2. Bostad 31 procent

3. Inredning 30 procent

ANNONS

Här kan du läsa mer om rapporten och ta del av siffrorna om svenskarnas inställning till delningsekonomin.

Läs även: Hyra jeans inte alltid mest klimatsmart

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS