Andelen bostäder som säljs utan annonsering ökar stadigt – från en låg nivå i slutet av 2018, visar siffror från Svensk Mäklarstatistik. Det är ett tecken på att marknaden är het.

Senast det såldes många bostäder utan annonsering var under 2017. Då bostadsmarknaden var riktigt het.

Om marknaden är het och/eller har ett lågt utbud tenderar köpare att vilja komma till avslut innan traditionell annonsering, visning eller budgivning.

Mäklare har spekulantregister 

”Intresserade köpare kontaktar mäklare och berättar om vilken typ av objekt de är intresserade av och ber mäklare kontakta dem ifall de får in passande objekt. Mäklare har sina spekulantregister som de kontaktar innan traditionell annonsering, säger Hans Flink, affärsutvecklingschef Svensk Mäklarstatistik.

”Ibland lägger spekulanten ett så pass bra bud att säljaren accepterar och objektet har aldrig synts som till salu”, fortsätter han.

ANNONS
ANNONS

Hans Flink säger vidare att många mäklare dessutom har objekt upplagda på sin hemsida som ”kommande”, det vill säga objekt som inte är till salu ”på riktigt” just nu men som kan bli det senare när säljaren är redo, eller får ett bud som inte kan motstås.

Bostäder som säljs utan annonsering ökar stadigt
9 procent av alla villor som såldes i Göteborg och Stockholm under 2020 såldes utan annonsering. Motsvarande siffra under 2018 låg på 4 procent. (Källa: Svensk Mäklarstatistik)
Svensk Mäklarstatistik
När det kommer till sålda bostadsrätter utan annonsering var siffrorna som lägst 2019. I Stockholm har siffrorna ökat från 3 procent 2019 till 5 procent 2020. I Göteborg ökade sålda bostadsrätter utan annonsering från 4 procent 2019 till 7 procent 2020. (Källa: Svensk Mäklarstatistik)

Läs mer: Det här är Sveriges dyraste stadsdel [Dagens PS]

Bostad från det här årtiondet ger mest kvadratmeter [Dagens PS]