Volvo Cars har en stor nyhet på gång för bilsäkerheten. En kommande elbil får en funktion som kan förändra mycket för dig i bilen.
Det nya säkerhetsbältet reagerar på din kropp innan en krasch sker


Mest läst i kategorin
Volvo Cars tar nu ett viktigt steg framåt inom bilsäkerheten med en ny och smart funktion för bilbälten. Den här nya tekniken, som bygger på lång forskning och avancerade sensorer, är tänkt att ge ett ännu bättre skydd för den som åker i bilen.
Det nya, så kallade multiadaptiva säkerhetsbältet kommer först att finnas i den kommande elbilen EX60. Den bilen beräknas komma ut år 2026.
Det här är en stor händelse för Volvo Cars, som redan 1959 var först med att göra trepunktsbältet till standard i bilar.
Det nya bältet är mer än bara en liten förbättring. Det är designat för att på ett smart sätt anpassa sig efter både trafiksituationen och den person som sitter i sätet.
Bältet använder information i realtid från bilens olika sensorer. Utifrån den informationen kan det snabbt justera hur hårt det spänns åt. Det här kan minska risken för skador om något skulle hända. Att utveckla detta nya bälte har krävt mycket forskning och tester på Volvo Cars säkerhetscentrum i Göteborg, som nyligen firade sitt 25-årsjubileum.

Anpassar sig för bättre skydd
Det multiadaptiva säkerhetsbältet förbättrar skyddet genom att skräddarsy sitt agerande. Vanliga säkerhetsbälten har oftast ett begränsat antal förinställda nivåer för hur hårt de trycker mot kroppen vid en krock. Men med den nya tekniken utökas antalet så kallade lastbegränsande profilvariationer från tre till elva. Det betyder att bältet kan anpassa sin prestanda mycket mer exakt än vad som varit möjligt tidigare.
Systemet analyserar hela tiden en mängd olika faktorer. Det tittar på passagerarens längd, vikt, kroppsform och hur personen sitter i sätet. Dessutom tar det in information från bilens yttre och inre sensorer som registrerar krockens riktning, hastighet och hur kraftig den är.
Om en större person är med om en hård krock, kan bältet spännas hårdare för att minska risken för huvudskador. Om det är en mindre person i en mildare krock, kan bältet istället spännas lösare för att minska risken för brutna revben. Den här förmågan att anpassa sig är gjord för att ge bästa möjliga skydd för alla i bilen.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Senaste nytt
Bättre med tiden genom uppdateringar
En spännande sak med det nya säkerhetsbältet är att det kan bli bättre ju längre tiden går. Genom trådlösa programvaruuppdateringar, som kallas ”over-the-air” (OTA), kan systemet hela tiden förbättras. Ju mer data och insikter Volvo Cars samlar in från riktiga trafiksituationer, desto mer kan bältets funktion optimeras. Det betyder att bilen inte bara är säker när den kommer ut, utan fortsätter att utvecklas och förbättras under hela sin livslängd.
Åsa Haglund, som är chef för Volvo Cars säkerhetscentrum, framhåller hur viktig den här utvecklingen är. Hon säger att “världens första multiadaptiva säkerhetsbälte är ytterligare en milstolpe för fordonssäkerhet och ett utmärkt exempel på hur vi utnyttjar realtidsdata med ambitionen att bidra till att rädda miljontals fler liv”.
Hon betonar också att detta är en stor förbättring av trepunktsbältet, en uppfinning som Volvo Cars introducerade 1959 och som beräknas ha räddat över en miljon liv i världen.

Hemliga samarbetet avslöjat: Volvo får unik fördel
Volvo Cars och Google fördjupar sitt samarbete, vilket innebär att miljontals Volvoägare snart får tillgång till den allra senaste AI-tekniken i sina
Bygger på omfattande forskning
Utvecklingen av detta avancerade säkerhetsbälte har inte kommit till av en slump. Den bygger på över femtio års säkerhetsforskning och en stor databas med information från över 80 000 passagerare som varit med om riktiga olyckor. Denna unika kunskap har gjort det möjligt för Volvo Cars att skapa säkerhetslösningar som går längre än de officiella testkraven och sätter en ny standard för säkerheten i bilar.
Fredrik Heurlin, som är teknisk chef för säkerhet i bilens inre på Volvo, förklarar att idén bakom tekniken har funnits länge. Men det var först när de fick tillgång till sensorer inne i bilen och kraftfullare datorer som idén kunde bli verklighet.
Han säger: “Då har vi de tre pusselbitarna: beräkningskraft, information via sensorerna och hårdvaran att kunna anpassa till situationen. Det är vad som har krävts.”
Utvecklingen har gjorts tillsammans med leverantörer, där företaget ZF Lifetech har bidragit med en bra lösning som Volvo Cars nu har ett delat patent på.

Oklart om Volvos miljardbesparing räcker: “Haft sötebrödsdagar”
I går kom det tunga beskedet att Volvo Cars sjösätter ett stort besparingspaket där 3000 anställda får lämna för att klara ekonomin i det hårt prövade
Framtida användning och fördelar
Det nya säkerhetsbältet kommer i början att vara standard i framsätena på den nya EX60. Anledningen till att det inte sätts in i baksätena direkt är att det finns vissa utmaningar med utrymmet och behovet av mer utvecklade sensorer för baksätena. Men målet är att tekniken så småningom även ska användas i baksätena.
Även om det inte finns exakta siffror än för hur mycket säkrare det nya bältet är jämfört med befintliga lösningar, är Volvo Cars övertygade om att det kommer att ge ett betydligt bättre skydd.
Lotta Jakobsson, som är senior säkerhetsexpert på Volvo och har arbetat där i 35 år, bekräftar att man förväntar sig en förbättring. Hon nämner också att Volvo tidigare har tittat på säkerhetsbälten med inbyggda krockkuddar, men att den nuvarande tekniken för multianpassning bedöms vara ett smartare sätt att uppnå säkerhet.
Det multiadaptiva säkerhetsbältet är en del av Volvo Cars större säkerhetssystem och fungerar tillsammans med krockkuddar, system för att upptäcka passagerare och förarassistanssystem. Den här samverkan gör att skyddet blir mer samstämmigt, effektiviteten ökar och risken för följdskador minskar. Med den här nya funktionen fortsätter Volvo Cars att vara en ledande aktör inom bilsäkerhet.

En tung nyhet för Volvo Cars: Tusentals tjänster försvinner i Sverige
Volvo Cars står inför en omfattande omorganisation som innebär att uppemot 3 000 anställda, inklusive konsulter, påverkas globalt. Detta meddelar
Missa inte:
Dominika Peczynski om missbruket: “Lade in mig själv på rehab”. News 55
Att bo ensam blir allt dyrare – äldre en utsatt grupp. E55
Maskinerna tar över Wall Street: “Överlämnat oss”. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.