Efter förseningar är Volkswagen:s nya elbilsplattform, SSP, på väg. Nu har man nått ett avgörande steg som banar väg för framtidens elbilar.
Volkswagen:s jätteplan för elbilen försenad


Mest läst i kategorin
Volkswagen har ställts inför betydande utmaningar i utvecklingen av sin nästa generations elbilsplattform, SSP, som är tänkt att ersätta den nuvarande MEB-plattformen. Trots att en lansering ursprungligen var planerad till nästa år, med en ny flaggskeppsmodell kallad Trinity, har förseningar uppstått, till stor del på grund av mjukvaruproblem. Nu meddelar dock koncernen att de har gjort framsteg i arbetet med SSP.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
SSP-plattformen har nu nått stadiet ‘Architecture Freeze’, vilket innebär att de övergripande stegen mot en färdig plattform har tagits och inga större ändringar kommer att ske. Detta öppnar upp för nästa fas av tester och validering.
Med SSP har Volkswagen lovat en ny generation elbilar med avancerade självkörande funktioner, längre räckvidd och snabbare laddning än dagens modeller. Den första modellen på SSP förväntas enligt branschtidningen Automobilwoche lanseras under 2028 och kommer då att vara en Audi-modell.

Fem stjärnor – Är Tayron årets säkraste suv?
Volkswagens nya familjefavorit Tayron får toppbetyg i säkerhetstesterna. Modellen kammar hem full pott och sätter en ny standard. Volkswagen Tayron, den
Nya batterier och snabbare laddning
En av de mest efterlängtade innovationerna med SSP-plattformen är användningen av en ny så kallad enhetscell för batterierna. Denna teknik förväntas sänka kostnaderna med upp till 20 procent, vilket kan leda till mer prisvärda elbilar för konsumenterna. Dessutom är plattformen designad för att kunna använda 800-voltsteknik för snabbare laddning.
Även om inte alla modeller på SSP nödvändigtvis kommer att utnyttja denna teknik fullt ut, liknar detta upplägg det som redan finns hos konkurrenter som Kia och Hyundai med deras E-GMP-plattform. Idag har Volkswagenkoncernen endast 800-voltsteknik i sina Audi- och Porsche-modeller, såsom Porsche Taycan och Audi e-tron GT, samt de nyare Porsche Macan och Audi Q6 e-tron och A6 e-tron.
Konkurrenterna har redan tagit stora kliv framåt när det gäller 800-voltsteknik. Utöver Kia och Hyundai har Mercedes lanserat nya CLA med denna teknik, och BMW kommer med sin nya generation Neue Klasse senare i år. Även kinesiska tillverkare som Xpeng erbjuder redan modeller med 800-voltsteknik.

Din Volkswagen blir en kassako: Ny teknik sänker elkostnaden
Sverige står inför en betydande förändring i hur hushåll och elnät interagerar, tack vare introduktionen av dubbelriktad laddning från Volkswagen. Denna
Senaste nytt
Produktionen säkras i Kassel
Volkswagen har bekräftat att tillverkningen av komponenter för SSP-plattformen kommer att ske vid fabriken i Kassel-Baunatal i Tyskland. Denna anläggning spelar redan en viktig roll i leveranskedjan för befintliga elbilar baserade på MEB-plattformen, där bland annat elmotorer och effektelektronik monteras och utvecklas.

Oliver Blume, vd för Volkswagenkoncernen, har uttalat att Kassel-fabriken kommer att ha en central roll för SSP, både som utvecklings- och produktionsplats, och att de kommer att tillverka komponenter för upp till en miljon fordon per år. Han menar att en stor framtid väntar för Kassel.
Fabriken i Kassel, som hanteras av Volkswagen Group Components, producerar redan APP310- och den nyare APP550-elmotorerna. Sedan 2023 har Volkswagen också utvecklat effektelektronik för framtida elbilar i Kassel. Beslutet att förlägga produktionen av drivlinor för SSP-plattformen till Kassel är goda nyheter för de 15 100 anställda vid anläggningen.

Milstolpen – BYD gasar förbi Tesla i Europa
För första gången kör kinesiska BYD förbi Tesla i elbilsförsäljningen i Europa, rapporterar bland andra Bloomberg. Tesla har länge dominerat elbilsracet
MEB+ som en mellanlandning
Fram till dess att SSP-plattformen är fullt implementerad kommer Volkswagen att uppdatera sin befintliga MEB-plattform till ‘MEB+’. Denna uppgradering, som börjar med lanseringen av nya ID.2 under nästa år, kommer att inkludera cell-till-paket-batterisystem med litiumjärnfosfat (LFP) celler. Denna teknik förväntas innebära ett stort steg framåt när det gäller kostnadseffektivitet, vilket är avgörande för att kunna erbjuda mer prisvärda elbilar.
LFP-batterier blir alltmer populära i bilindustrin på grund av deras kostnadsfördelar och den ökade räckvidden som uppnåtts genom teknisk utveckling. Tesla var först ut med att massproducera LFP-tekniken i Model 3 i Kina, följt av Ford med Mustang Mach-E, och nu ansluter Volkswagen till denna trend. LFP-batterierna kommer att levereras från Volkswagenkoncernens nya batterifabrik i Salzgitter, Tyskland.
Den tekniska översynen av Volkswagens ID-modeller kommer också att åtföljas av en omfattande designförnyelse, som ska återföra Volkswagen till sina rötter med ett mer ikoniskt designspråk.

Farväl till ID.4 och ID.7 – Volkswagen gör om
Volkswagen tvingas till reträtt i namnfrågan. De kryptiska ID-namnen skrotas – nu satsar man på igenkänning. Volkswagen gör en helomvändning i sin
Missa inte:
Experten: Färre mygg i sommar – men nya hot växer fram. News 55
Staten vill pressa fondavgifterna – sparare betalar ofta för mycket. E55
Saab – en bubbla nu, i framtiden eller aldrig? Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.