Dagens PS

Volkswagen – självkörande bilar 2027

Klaus Zellmer, Volkswagens globala försäljningschef, räknar med att Volkswagen ska ha självkörande bilar till 2027
Klaus Zellmer, Volkswagens globala försäljningschef, räknar med att Volkswagen ska ha självkörande bilar till 2027. (Foto: Volkswagen)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 17 maj 2021Publicerad: 17 maj 2021

Volkswagen Group mångmiljardsatsar på elbilar och tror sig ha självkörande bilar på marknaden till 2027.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

På den svenska marknaden har Volkswagens satsning på elbilar börjat bra, Volkswagens elbilar står för en fjärdedel av de elbilar som sålts hittills i år och i april blev den nya elbilen ID4 den mest sålda bilen i alla kategorier.

Klaus Zellmer, Volkswagens globala försäljningschef, räknar med att sälja 300 000 elbilar över hela världen under 2021, vilket är dubbelt så många som under 2020. Han räknar också med att Volkswagen ska ha självkörande bilar till 2027.

Behövs mycket sällsynta mineraler

För att satsningen på elbilar ska gå bra behövs mycket mer mineraler till bilarna, mycket grön el och bättre laddmöjligheter.

Volkswagen Group kan drabbas hårt av ett bakslag, och för att minska risken beslutade bolaget nyligen att bygga sex gigantiska batterifabriker i Europa, samtidigt gjordes en stor beställning av batterier från den svenska batteritillverkaren Northvolt.

“För hundra år sedan när förbränningsmotorn kom var det säkert några som undrade om vi skulle ha tillräckligt med bensin till alla bilar. Men mänskligheten är uppfinningsrik och löste det”, säger Klaus Zellmer till Svenska Dagbladet, som svar på frågan om brist på mineraler skulle kunna göra att man inte får fram tillräckligt med elbilar.

Oroar sig inte

Det internationella energiorganet IEA påpekade nyligen i en rapport att en elbil använder stora batterier, vilket kräver mycket mer mineraler än en bensinbil, dessutom behövs sällsynta jordartsmetaller, men Klaus Zellmer verkar inte oroad.

ANNONS

Han säger till SvD att andelen nickel och kobolt i ett typiskt batteri har minskat med mer än 50 procent och att andelen kommer gå ned till ett minimum med nästa generation.

“Jag ser ingen stor risk för att vi inte ska få tillgång till råmaterial till batterier. Det handlar bara om att fortsätta utveckla”, säger Klaus Zellmer till SvD.

Behovet minskar varje år

Han menar att huruvida Europa behöver satsa mer på egna gruvor för att inte behöva vara beroende av länder där det finns problem med barnarbete, hänger på om det går att utvinna mineralerna till en rimlig kostnad och hur mycket mineraler som finns.

Han säger också att behovet av sällsynta jordartsmetaller minskar varje år.

“Jag tror inte behovet av gruvor i Europa är så stort. Men vi måste se till att det inte blir en monopolsituation”, säger Klaus Zellmer till SvD.

Bristen på halvledare oroar

Han är betydligt mer oroad över bristen på halvledare, små elektroniska kretsar som bland annat används i datorer och i de allt mer digitaliserade bilarna.

ANNONS

Denna brist påverkar nästan alla biltillverkare. I år tappar Volkswagenkoncernen produktion av minst 100 000 bilar.

Klaus Zellmer säger till SvD att det bara finns en handfull leverantörer av halvledare till alla industrier och att det behövs fler halvledarfabriker i Europa.

Satsar på fastfasbatterier

Både Volkswagen och BMW investerar i bolag som utvecklar fastfasbatterier, de amerikanska bolagen Quantumscape respektive Solid Power. Hyundai/Kia har dessutom nyligen lanserat en ny elbilsplattform som kortar laddtider.

Elektroder och elektrolyter i fastfasbatterier består av fasta ämnen och jonerna trasporteras under laddning och urladdning via diffusion. Många tror att dessa batterier kommer ersätta dagens med flytande elektrolyt.

Förutom högre energidensiteter och högre spänning utlovar fastfasbatterier snabbare laddning, fler laddcykler, bättre temperaturtålighet, lägre brandrisk och färre giftiga ämnen.

Elbilarna förbättras snabbt

“Vi räknar med att elbilarna förbättras i samma takt som bilarna med förbränningsmotor gjort. De har fått 3-5 procent lägre bränsleförbrukning för varje generation”, säger Klaus Zellmer till SvD.

ANNONS

En annan förändring är att traditionella biltillverkare följer efter Tesla och möjliggör att efter hand ladda ned nya funktioner till sin elbil, ungefär som när man laddar ned nya appar eller program till sin dator eller mobil.

Klaus Zellmer säger till SvD att det teoretiskt skulle kunna bli så att konsumenterna inte tycker att de behöver en ny bil eftersom den bil de har redan kan göra allt som behövs. Möjligheten att ständigt uppdatera sin bil är enligt honom inte den största förändringen.

Självkörande bilar största förändringen

Han menar att självkörande bilar som kommer under andra halvan av 2020-talet är den potentiellt största förändringen. Under 2026–2027 kommer Volkswagen med bilar som blir autonoma till nivå 4, alltså bilar som i de flesta situationer kan köra själva.

Klaus Zellmer menar att när vi ser fördelarna med att bli körda är det en massiv förändring, men nu är den största frågan vad kostnaden blir.

Kostnaden har han räknat på. Om man slår ut alla extra kostnader för att bilen ska kunna köra själv blir kostnaden per timme bilen körs cirka 70 kronor.

Han tycker inte att det är så mycket och tror att det nog går att få fram en lönsam affärsmodell med den funktionen.

Läs mer: Volkswagen lovar självkörande minibuss

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS